Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

PTK avvisar kritik mot nya stadgar

HTF varnar för att ett förslag inom PTK kan leda till krig om medlemmarna. Men risken är obefintlig, anser PTK:s kanslichef Anders Widlund:- HTF:s tolkning förvånar nog alla andra förbund.
Publicerad
Privattjänstemannakartellen PTK:s nuvarande regelverk för vilket förbund som ska organisera de anställda på en viss arbetsplats ska, enligt förslaget, delvis ersättas av etiska regler. Reglerna innehåller bland annat förbud för förbund att aktivt rekrytera personer som man borde veta är medlemmar i något annat PTK-förbund.
I Svenska Dagbladet varnar HTF:s ordförande Holger Eriksson för att de nya reglerna kommer att leda till flera kollektivavtal på samma arbetsplats. Anders Widlund menar dock att de nya stadgarna inte innebär någon skillnad på den fronten.
- Det är inget nytt, så är det redan i dag. HTF och Ledarna har båda kollektivavtal på vissa håll. Sif och CF på andra.
HTF varnar vidare för att många kollektivavtal på samma arbetsplats skulle leda till kaos och att arbetsgivaren väljer det billigaste och sämsta avtalet, något som Anders Widlund avvisar.
- Avtalsdumpning får inte förekomma. Det finns med i de etiska reglerna. Den som bryter mot dem kan bli utesluten.
Även LO-TCO Rättskydd, som HTF gett i uppdrag att analysera förslaget, varnar för konsekvenserna av förändringen. PTK har å sin sida låtit göra en analys av Rättskyddets analys.
- Våra jurister kom fram till att de inte kan ha haft fullständig information. De är ute och cyklar, säger Anders Widlund.
Förslaget till nya stadgar för PTK är avsett att täta en intern spricka i första hand mellan Ledarna och HTF. I fjol fick Ledarna böta efter att ha värvat medlemmar från HTF.
Ledarna har tidigare hotat med att lämna PTK.
- Blir det ingen ändring måste vi ifrågasätta medlemskapet, sa Ledarnas ordförande Björn Bergman i början av året.
I maj ska PTK:s stämma behandla förslaget. För att stjälpa det krävs 17 röster. HTF förfogar över 12.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.