Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Prisades för kamp mot Sanminas metoder

- Man måste våga säga ifrån. Det säger Claes Wahlström som tillsammans med Pär Nilsson får Sifs civilkuragepris för agerandet gentemot Sanmina SCI för att rädda jobben vid enheterna i Motala och Bengtsfors.
Publicerad
Sedan den amerikanska koncernen Sanmina-SCI köpt företag i Motala och Bengtsfors hotade koncernen att flytta verksamheten till annan ort. Men Sifklubbarna bjöd motstånd. Varken Claes Wahlström eller Pär Nilsson ryggade för att ta strid trots att de bara varit klubbordförande något år.
Vid utdelningen av stipendiet på Sifs förbundsfullmäktige berättades om hur Pär Nilsson utsatts för regelrätta hot när han ifrågasatte ledningens hantering av företagets framtid i Bengtsfors.
- Det hade varit lättare att ta ett steg tillbaka, men det går inte att göra det, säger Pär Nilsson som trots hoten fortsatt arbetet för att rädda jobben.
I Motala mötte Claes Wahlström föga respekt för svenska fackliga krav. Under förhandlingarna var stämningen så hotfull att han fruktade handgemäng.
- Man får inte behandla folk hur som helst, man måste visa respekt, säger Claes Wahlström.
De båda klubbordförandena drevs också av ilska samtidigt som de stöttade varandra och diskuterade strategin.
Svårast var, tycker de båda, att förhandla med den svenska ledningen.
- Det gick inte att nå konkret resultat utan att cheferna var tvungna att gå ut och ringa. De var bara marionetter för ledningen i USA, säger Claes Wahlström.
I stipendiegruppens motivering konstateras att "de har fått utstå stor press från en företagsledning som inte visat förståelse för facklig rätt och svensk arbetsrätt. De har uppnått respekt för fackligt arbete genom att agera målmedvetet och använda arbetsrättslagstiftningen fullt ut i övertygelse om att det går att påverka även om utsikterna inte är de bästa."
Stipendiet är på 10 000 kronor.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.