Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Pensionsförsäkring betraktas som avgångsvederlag

En lagändring har gjort att all ersättning som utgår på grund av en anställnings upphörande betraktas som avgångsvederlag. Så även en pensionsförsäkring, enligt beslut i både läns- och kammarrätt. Det betyder att den uppsagde kan bli utan a-kassa.<br />
Publicerad
Sifs a-kassa gjorde bedömningen att en pensionsförsäkring på drygt 200 000 kronor var avgångsvederlag, även om den 58-årige medlemmen inte fick ut någon ersättning från den. Anledningen var att han, enligt försäkringsvillkoren, hade möjlighet att ta ut pension redan från 55 års ålder. Sifs jurist Roland Bergkvist har begärt prövningstillstånd i regeringsrätten.
- Vi har haft svårt med rådgivningen till våra medlemmar. Vi kan inte säga till dem att gå med på pensionsuppgörelser, för vi kan inte lova att a-kassan godkänner det. A-kassan hugger på allt som rör sig, säger han.
Kammarrätten skiljer på kollektivavtalade pensionsförsäkringar, till exempel ITP, och andra, som i det här fallet en pensionsförsäkring som tecknades hos SEB Trygg Liv när medlemmen sades upp på grund av arbetsbrist. Pension i lagens mening, säger kammarrätten i sin dom, är fortlöpande utbetalningar i form av ålderspension eller andra förmåner som lämnas till följd av förvärvsarbete och som har karaktär av pension. Kammarrätten slår fast att Sifmedlemmen inte får några fortlöpande utbetalningar i och med att han slutar sin anställning utan en engångssumma, visserligen placerad i en pensionsförsäkring, och att detta ska betraktas som avgångsvederlag. Därmed blir han utan a-kassa i sju månader.
Roland Bergkvist har undersökt möjligheterna att placera pengarna i ITP-försäkringen i stället. Men där är dörren stängd. I det nya systemet, som träder i kraft 1 januari 2007, kommer det dock att vara möjligt.
- Jag lutar mer och mer åt att det bara är de pensionsavtal som baseras på och är en del av lönen som godkänns hos a-kassan. Jag vågar inte påstå något annat, säger Roland Bergkvist.
Sifs ombudsman Kennet Morin är bekymrad över domen.
- Om det här innebär att vår möjlighet att teckna pensionsuppgörelser urholkas ser jag en stor fara. I uppsägningssituationer sker det ganska frekvent att medlemmar vill ha pensionslösningar.
Sifs jurist Roland Bergkvist väntar på besked om prövningstillstånd, men han befarar att chansen att vinna är liten.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.