Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Pågensäljare rasar mot nytt anställningsavtal

Längre arbetsveckor och lägre lön. Så tolkar säljarna på Pågen de nya anställningsavtal de måste skriva under för att inte bli uppsagda. Företaget anser att man tryggar anställningarna för alla.<br />
Publicerad
Förra veckan strandade de centrala förhandlingarna. Sif och företaget kunde inte komma överens om en annan lösning än den som Pågen vill ha.
Anledningen till att de knappt 400 säljarna återigen tvingas gå med på sämre villkor är att företaget vill spara pengar, 27 miljoner kronor, samtidigt som man ska börja distribuera bröd också på söndagar.
- Det är ett slag mot hela arbetarrörelsen att de kan göra så här. Vi får lönesänkningar på runt 15 procent, och så vill de sänka ytterligare nästa år, säger Mikael Hernström, ordförande i Pågens Sifklubb för säljarna.
Företaget hävdar att säljarna i själva verket kommer att tjäna mer. Eftersom man genom att köra ut bröd också på söndagarna får större volymer ska säljarna också kunna få högre ersättningar, hävdar Peter Jonsson, personalchef.
- Man kan definitivt inte säga att det är fråga om lönesänkningar. Det blir förändringar i lönesystemet, vilket kommer att innebära att det sker en viss utjämning mellan de lägst och högst avlönade. Vi vill säkra vår position på marknaden och därmed framtiden för våra säljare, säger Peter Jonsson.
Men Mikael Hernström köper inte argumentet.
- Det är ren lögn att vi inte skulle få lönesänkningar. Vår fasta ersättning på 3 000 kronor i månaden försvinner helt och vi får försämrade provisionssatser i vissa butiker. För oss är det rent kriminellt det de gör, säger Hernström.
Han menar att klubben får göra allt för att de anställda inte ska gå ut i vild strejk, en tanke som föddes på det välbesökta årsmötet i helgen.
För tre år sedan genomförde Pågen en liknande omorganisation. Då sades alla säljare upp och återanställdes omedelbart med sämre villkor.
En löntagarkonsult har granskat arbetsmiljön efter det och konstaterat att säljarna har mer arbetsskador nu än tidigare, och att de planerade förändringarna kommer att förvärra situationen ytterligare.
- Det är klart. De killar som tappar i lön får panik, många har ju lån och grejer. Man springer bara fortare. Många har kommit tillbaka på sin gamla lön eftersom de jobbar mer. Det sliter på rygg, axlar och knän.
Mikael Hernström väntar sig att ett nytt anställningsavtal distribueras under veckan. Säljarna har då två veckor på sig att skriva under. Den som inte gör det blir uppsagd. Men Hernström hoppas att Sif kommer att agera innan dess.
- Vår ombudsman skulle ta kontakt med juristerna, men han tror att det de gör är helt lagligt.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.