Affären innebär att 130 av Sydkrafts anställda byter arbetsgivare. Personal som ansvarar för ekonomi, upphandling, kontorsservice och reception kommer nu att ingå i Skanska Facilities Management.
Outsourcing har skett tidigare inom Sydkraft ServicePartner. Företagshälsovården, grafiska kontoret, förrådsverksamheten, löneservice, restauranger och kursgårdar har till exempel lagts ut.
- Arbetsförhållandena har påverkats för personalen som fått lämna företaget. Avtalen om anställningsvillkor har varit sämre än våra. Inom restaurang till exempel har övertidsvillkoren blivit sämre. Och en del av de anställdas förmåner har försvunnit, som semesterbostäder, laxfiske, fri läkarvård och fri medicin. Arbetstiderna har också försämrats. Men serviceverksamheten har inte setts som kärnverksamhet i Sydkraft, säger Inga-Lill Johnsson.
Hon har aldrig fått se några siffror på den faktiska vinsten av outsourcing.
- Avtalen för de här tjänsterna brukar löpa på några år, och en hel del av de anställda som outsourcats tidigare har blivit uppsagda när företagets avtal inte förnyats.
Skanska köper ServicePartner, och en integrering i Skanska-koncernen sker efter hand.
ANNA HAMMARBÄCK