Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Outsourcad personal fick sämre villkor

Sydkraft Service Partner med 130 anställda säljs till Skanska. Därmed har snart all service på kontoren i Örebro, Malmö och Norrköping lagts ut på andra bolag. Ofta med sämre villkor för personalen.
Publicerad
- Beskedet överraskade här, vi vet inte vad som kommer att hända. Många har arbetat 20-30 år för Sydkraft, säger Inga-Lill Johnsson, Sifklubbens ordförande på Sydkraft.
Affären innebär att 130 av Sydkrafts anställda byter arbetsgivare. Personal som ansvarar för ekonomi, upphandling, kontorsservice och reception kommer nu att ingå i Skanska Facilities Management.
Outsourcing har skett tidigare inom Sydkraft ServicePartner. Företagshälsovården, grafiska kontoret, förrådsverksamheten, löneservice, restauranger och kursgårdar har till exempel lagts ut.
- Arbetsförhållandena har påverkats för personalen som fått lämna företaget. Avtalen om anställningsvillkor har varit sämre än våra. Inom restaurang till exempel har övertidsvillkoren blivit sämre. Och en del av de anställdas förmåner har försvunnit, som semesterbostäder, laxfiske, fri läkarvård och fri medicin. Arbetstiderna har också försämrats. Men serviceverksamheten har inte setts som kärnverksamhet i Sydkraft, säger Inga-Lill Johnsson.
Hon har aldrig fått se några siffror på den faktiska vinsten av outsourcing.
- Avtalen för de här tjänsterna brukar löpa på några år, och en hel del av de anställda som outsourcats tidigare har blivit uppsagda när företagets avtal inte förnyats.
Skanska köper ServicePartner, och en integrering i Skanska-koncernen sker efter hand.

ANNA HAMMARBÄCK



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.