Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Nytt ungdomsavtal för akademiker får kritik

Anställ en akademiker ett år för 18 000 kronor i månaden. Den möjligheten har tjänsteföretag i minst ett år framöver, tack vare ett avtal mellan Almega och tre Sacoförbund.<br />
Publicerad
Arbetslösheten bland akademiker är hög, bland Juseks nyexaminerade runt 19 procent. Samtidigt saknar många tjänsteföretag akademikerkompetens.
Därför har arbetsgivarorganisationen Almega tjänsteförbunden och Civilingenjörsförbundet, Civilekonomerna samt Jusek tecknat ett avtal som ska ge nyexaminerade akademiker en introduktion på arbetsmarknaden genom tillfälliga jobb.
- Jag har noterat att det är påtagligt färre akademiker i tjänsteföretag. Nu försöker vi tillskapa en anställningsform där man kan pröva på en akademiker. Jag tror att det kan leda till en fast anställning, säger Jonas Milton, vd på Almega tjänsteförbunden.
Louise Adelborg, ordförande på Jusek, hade hoppats att den statliga satsningen på akademikerjobb skulle ge mer. Nu ser hon i stället att avtalet Ung akademiker kan hjälpa färdigutbildade att få in en fot på arbetsmarknaden.
- Vi har sett att vårt danska systerförbund mycket framgångsrikt har utökat arbetsmarknaden för akademiker genom en liknande satsning, men då i samarbete med danska staten. Det finns inte så många akademiker i små och medelstora företag i dag.
Att lönen ska ligga på 18 000 kronor i månaden, några tusenlappar under ordinarie ingångslön, har väckt irritation på Sif.
- Visst har vi varit tveksamma, det vore konstigt annars. Samtidigt ska man få handledning under hela anställningen, man ska få gå de utbildningar som den ordinarie personalen går och man ska kunna prova på olika arbetsuppgifter, så det är ingen vanlig anställning, säger Louise Adelborg.
När Sifs förbundsstyrelse informerades om avtalet talades det om lönedumpning och urholkning av anställningstryggheten, eftersom återanställningsrätten inte gäller.
- Det här avtalet andas desperation och facklig medvetslöshet. Industrifacket hade ett sådant projekt för ett par år sedan, och det gav två fasta anställningar. I bästa fall har Ung akademiker ingen effekt alls, men risken finns att det har en sänkande inverkan på ingångslönen för andra, säger Lasse Månsson, ledamot i Sifs förbundsstyrelse.
- Dessutom kan man inte avtala bort återanställningsrätten. Det finns flera prejudikat i Arbetsdomstolen som visar det.
Att visa att man gör något för sina arbetslösa medlemmar är inte tillräckligt motiv för att teckna ett avtal där man erbjuder arbetskraft för lägre löner och utan återanställningsrätt anser Månsson.
- Jag tycker att de har satt hela foten i hundskiten.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.