Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Nytt pensionssystem ger nya kollektivavtal

Ungefär 300 företag har tecknat kollektivavtal med Sif och gått in i det nya systemet för tjänstepensionssystemet ITP.<br />
Publicerad
Ett argument för att få till ett nytt system för tjänstepensionssystemet ITP som både fack och arbetsgivare förde fram var att många företag avstod från att teckna kollektivavtal på grund av missnöje med det gamla systemet.
Sedan augusti har omkring 300 företag ansökt om att få gå in i det nya systemet. Hur många avtal som tecknats motsvarande period tidigare år finns inga siffror på.
- Vi får otroligt många företag som kommer in med ansökningar, säger Mathias Åström på Sifs förhandlingsavdelning.
- Framförallt är det småföretag med en eller ett par sifmedlemmar. De flesta av dem har inte haft något pensionsavtal tidigare.
Företagen finns inom de flesta branscher, men det handlar bland annat om teknikföretag och hantverkare.
Skulle de här företagen ha skaffat kollektivavtal ändå, även om det nya pensionssystemet inte kommit till?
- Jag tror inte det. Jag tror att det nya pensionssystemet fått fler företag att teckna avtal, säger Mathias Åström.
Ett tiotal företag har fått nej på sin ansökan om att gå in i det nya pensionssystemet. Det beror på att det visat sig att de redan omfattas av kollektivavtalet och det gamla pensionssystemet.
Det nya systemet träder i kraft vid halvårsskiftet. Det omfattar alla yngre tjänstemän födda 1979 eller senare, och alla anställda på företag som skaffat kollektivavtal efter att pensionsuppgörelsen blivit klar. Tjänstemän födda före 1979 som arbetar på företag som har kollektivavtal sedan tidigare omfattas fortfarande av det gamla systemet.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.