Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ny väg för anställda slå larm om oegentligheter

Flera multinationella företag överväger att införa ett system kallat "whistleblowing" i Sverige, där anställda ska kunna rapportera om lagbrott och oetisk verksamhet inom det egna företaget. Men Datainspektionen är kritisk.<br />
Publicerad
- Det finns väldigt mycket att tänka på om man över huvud taget ska kunna införa det här, säger Datarådet Agneta Runmarker.
"Whistleblowing" uppstod i USA i samband med flera skandaler där bokföringsbrott och olagliga revisioner uppdagades, som i fallet Enron.
Systemet ska vara en garanti för att företaget agerar lagligt och fungerar så att anställda kan göra en anonym anmälan på företagets webbplats varpå fallet utreds internt.
"Whistleblowing" har redan införts på många arbetsplatser i världen.
Nu har flera multinationell företag med verksamhet i Sverige hört av sig till Datainspektionen för att undersöka vilka regler som gäller om systemet införs här.
Myndigheten konstaterar att eftersom man inte fått tillräckligt information om vilka uppgifter som ska ingå i systemet får en bedömning bygga på antaganden i nuläget.
Men då systemet troligtvis innebär att personuppgifter kommer att hanteras i stora databaser måste hanteringsreglerna i personuppgiftslagen, PuL, gälla. Det innebär exempelvis att ska finnas ett berättigat ändamål med att samla in och behandla uppgifterna.
Eftersom det också är sannolikt att uppgifter om lagöverträdelser kommer att hanteras och då det, enligt grundregeln i PuL, bara är myndigheter som får behandla brottsuppgifter måste företaget i så fall ansöka om undantag, påpekar Datainspektionen.
- Man måste också tänka på de enskilda. Kanske ska den berörda personen alltid informeras?
En ytterligare faktor som arbetsgivarna behöver ta ställning till är om systemet är förenligt med god sed på den svenska arbetsmarkanden, som att man förhandlar med facket, påpekar Agneta Runmarker.
- Men i stort sett handlar det om att företagen måste se till att man lever upp till de allmänna dataskyddsprinciperna.
"Whistleblowing" har studerats av en grupp inom EU som ska se till att dataskyddsdirektivet efterlevs.
Gruppen kom fram till att direktivet måste tillämpas i sin helhet och att man då måste tillämpa samtliga dataskyddsprinciper.
Däremot, anser gruppen, är det olämpligt med en anonym rapportering eftersom det kan leda till någon form av angiveri om man inte behöver stå för de uppgifter man lämnar.
Kanske borde den grupp som kan anmälas liksom den som kan anmäla begränsas, resonerar gruppen.
Den har dock endast tagit ställning till "whistleblowing" när det gäller ekonomiska oegentligheter.
I de förfrågningar som Datainspektionen fått handlar det om att systemet skulle kunna användas på många fler områden, som oetisk verksamhet.

ANITA TÄPP



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.