Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Nekades praktik - får 80 000 kronor

GKN Aerospace har erkänt att man gjorde sig skyldig till diskriminering när man vid skolstarten förra året nekade en 16-årig pojke praktik därför att han är född i Irak. Sedan företaget och DO ingått en förlikning får nu pojken 80 000 kronor i ersättning.
Anita Täpp Publicerad

Den nu 17-årige Hussein Radhi är född i Irak men har bott i Sverige sedan treårsåldern. Förra hösten var han antagen till en utbildning på ett yrkesinriktat program i Trollhättan där en stor del av utbildningen skulle bestå av praktik på GKN Aerospace, före detta Volvo Aero.

Strax efter uppropet blev han dock kallad till ett möte på företaget där han informerades om att man inte ville ta emot honom. Det med förklaringen att man måste följa amerikanskt regelverk för exportkontroll och att Irak finns med på den förbjudna listan.

Men enligt Diskrimineringsombudsmannen, DO, som beslöt att stämma företaget i Arbetsdomstolen,  gjorde sig företaget då skyldig till diskriminering på grund av etnisk tillhörighet.

- Exportregler är en sak men här handlar det om ett företag som verkar i Sverige och då är det också svensk lag som ska gälla, har processföraren Ulrika Dietersson, som förberedde en stämning inför AD,  förklarat för Dagens Arbete.

Sedan GKN Aerospace nu har medgett att man gjort sig skyldig till diskriminering och  vidtagit åtgärder för att detta inte ska hända igen hamnar inte fallet hos AD. I stället har företaget och DO ingått en förlikning som innebär att Hussein Radhi får 80 000 kronor i ersättning.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.