Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Medlemmar frias – hade inte stulit företagshemligheter

För tre år sedan stämdes två företag och sex personer, varav två Unionenmedlemmar, för att stulit kunder och uppgifter ur ett konkurrerande företags IT-system. Nu frias samtliga av tingsrätten.
Petra Rendik Publicerad

För ett antal år sedan startade tre ingenjörer ett kemikaliehanteringsföretag. Efter en tid värvade de två personer från ett konkurrerande företag. I slutet av 2015 stämde det konkurrerande företaget det nya kemikaliehanteringsföretaget för att bland annat ha nyttjat och röjt företagshemligheter såsom information om IT-systemet samt kundlistor m.m. Stämningen riktades mot de tre ingenjörerna, de två personer som värvats, två bolag samt en tredje person som sagts upp på grund av arbetsbrist hos företaget som stämt.

En intressant aspekt med målet är, enligt Unionen förbundsjurist Sverker Wickberg, att ingenjörerna och deras bolag anklagades för att bland annat ha nyttjat och röjt företagshemligheter trots att de inte varit anställda hos företaget som stämde. Ingenjörerna är medlemmar i Sveriges Ingenjörer och har företrätts av dem medan de två nyanställda är medlemmar i Unionen.

Nu frias samtliga av tingsrätten.

– Det här är ett omfattande mål med tio dagar i rätten. Tvisten har pågått sedan slutet av 2015, säger Sverker Wickberg, förbundsjurist på Unionen.

En del av bevisningen som företaget åberopat är material som enligt kemikaliehanteringsföretaget kommer från olaga intrång i deras IT-system, något som är polisanmält. Domstolen menar att detta påverkar bevisvärdet av materialet.

Företaget har hela tiden påstått att ingenjörerna har kopierat deras IT-system och kundlistor. Men motparterna har hävdat att den information som använts kommer från öppna källor och att de kunder som varit konkurrentens, kontaktats för att de är uppenbara kunder och inte för att register har stulits, skriver tidningen Ingenjören. En sakkunnig som hörts i målet har också uttalat sig om att IT-systemet inte är en kopia av det stämmande företagets system vilket domstolen lagt stor vikt vid.

Unionenmedlemmarna är förstås lättade efter domen säger Sverker Wickberg.

– Ja de är lättade samtidigt som de vet att domen kan komma att överklagas. Men domen är ett kvitto på att de inte har begått de handlingar som deras förra arbetsgivare hävdat.

Företaget döms att betala rättegångskostnaderna på drygt två miljoner kronor till Unionens medlemmar och lite mindre till Sveriges Ingenjörers medlemmar. Domen kan överklagas till Arbetsdomstolen fram till den 4 april.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.