Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Medlem kräver 10 kronor i skadestånd

Ametist Azordegan blev av med sitt uppdrag hos World Class i Kista när hon vägrade följa instruktioner som hon ansåg diskriminerade romer. Nu vill hon att uthyrningsfirman hon är anställd av betalar utebliven lön samt ett skadestånd på tio kronor.
Publicerad
- Eftersom de ersatte mig med en annan tjej innan de avslutade samarbetet med World Class anser jag att de inte har tagit tillräckligt avstånd från agerandet, säger Ametist Azordegan.
Det var när hon i Kista galleria försökte värva romer till gymmet som hon fick instruktioner att låta bli. Enligt Ametist hävdade kollegan att romerna inte gick att lita på, och att man inte ville ha dem som kunder. När Ametist Azordegan protesterade fick hon veta att hon inte var välkommen tillbaka.
Uthyrningsfirman hon jobbar för har stöttat henne och sagt att man skulle avbryta samarbetet med gymmet. Trots det skickade man en annan person att slutföra det uppdrag som Ametist Azordegan förlorade. I och med det anser hon att hon blir för ensam i sin kritik mot World Class.
Att hon nu kräver ett skadestånd på tio kronor är viktigt anser hon.
- Jag tydliggör poängen. Det kan inte missförstås som att jag är ute efter pengar.
Utöver skadeståndet kräver Ametist att uthyrningsfirman kompenserar henne ekonomiskt för lönen hon blev utan när World Class sparkade henne.
Hon hyser inget agg mot sin arbetsgivare, men frågan om diskriminering engagerar henne, och hon tror att den markering hon gör kan hjälpa uthyrningsfirman att förstå det.
- Det är klart att jag är orolig för att de ska uppfatta mig som besvärlig. Även om jag inte kräver någon stor summa skulle jag inte bli förvånad om de inte ger mig fler uppdrag, och jag är väldigt beroende av min arbetsgivare. Men jag har ändå gjort valet att framföra den här poängen. Då får jag ta konsekvenserna av det.
World Class har i ett yttrande till Diskrimineringsombudsmannen, DO, tillbakavisat alla anklagelser om att man diskriminerat romer. I själva verket, menar man, välkomnar man alla folkgrupper till gymmet. Att Ametist tvingades lämna sitt uppdrag, skriver man, beror framför allt på att hon inte följde instruktionerna om avtalens utformning och bindningstid.
DO kommer att fortsätta utreda parternas påståenden, men någon möjlighet att driva saken till domstol har man inte, eftersom det inte är fråga om en individ som diskriminerats.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.