Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

M-real ställde in europeiskt företagsråd

Under den pågående finska konflikten i pappersindustrin avblåste M-real företagsrådets möte. Arbetsgivaren hindrade också det finska fackets ledamot att delta i arbetsutskottet som flyttades från Finland till Frankfurt.
Publicerad
Det finska pappersfacket kommer att agera mot att M-real med hänvisning till den pågående konflikten hindrade en ledamot från att resa till Frankfurt. Något som företagsrådet protesterade mot när man uttalade sitt stöd för de finska pappersarbetarna.
I stället för att träffas den här veckan kommer hela det europeiska företagsrådet att ses först i september.
- Det här är inte bra, vi kommer att ta en diskussion med ledningen i september, säger Mats Östman på Husum som representerar Pappers i företagsrådets arbetsutskott.
Arbetsgivarnas krav på försämrade villkor i Finland är viktiga att diskutera över gränserna anser han eftersom kraven också kan komma att ställas här. Farhågor som delas av Annica Eriksson som representerar Sif i företagsrådet.
- Arbetsgivaren försöker centralisera allt, därför är det en oerhört stor risk att det skulle ske med avtalen också. Skulle det lokala avtalet försvinna skulle det bli många fler tolkningsfrågor.
Hon liksom Mats Östman förvånas över att arbetsgivaren trots det inställda företagsrådet nästa vecka planerar att genomföra en utbildning i engelska för arbetstagarrepresentanterna.
- Det ger inte rätt signaler till finnarna, säger Mats Östman.
EU-direktivet om företagsråd innehåller inte något som hindrar att företagsrådet träffas under en konflikt enligt Sifs ombudsman Tore Sellgren.
-Poängen borde vara att man kan ses just i ett sådant här läge, det är viktigt eftersom det europeiska företagsrådet är det enda organ där man överhuvudtaget har rätt att träffas över gränserna.
Sedan förhandlingarna mellan finska fack och arbetsgivare strandat och efter de finska pappersarbetarnas strejk har arbetsgivarna utlyst lockout i två veckor. Den följs av ytterligare två veckors lockout.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.