Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lurade på lön och jobb

Callcenterföretaget i Luleå lade ner efter bara någon vecka. Ägarna lämnade landet. Anna Sköldmark och hennes kollegor blev lurade på lön och jobb.
Publicerad
När Anna Sköldmark i Luleå började sitt nya jobb på Skandinaviens Nummertjänst i mellandagarna blev hon lovad fast lön och hög provision.
Företaget fanns redan etablerat i Finland och skulle nu bryta sig in på den svenska marknaden, fick Anna Sköldmark veta. Man skulle konkurrera med Eniro.
Dessvärre fanns inga pengar till marknadsföring för att tala om att Skandinaviens Nummertjänst existerade.
Och efter bara någon vecka började ägarna sparka folk. Anna Sköldmark uppmanades att skriva på ett papper där hon sade upp sig själv. Det avböjde hon.
Några dagar senare var kontoret tömt på leasade datorer och telefoner. Ägarna försvann från landet och lämnade kvar skulder och 15 anställda som inte fått lön.
- Det här var inte vad de lovat. Allt skulle funka jättebra, säger Anna Sköldmark som tog kontakt med Sif.
Sif har sökt ägarna utan framgång. Enligt uppgifter i lokalpressen finns de i Finland.
Den enda chansen för de anställda att få ut sin lön verkar vara att försätta företaget i konkurs. Då inträder den statliga lönegarantin.
- Juristerna har tagit hand om det, förklarar ombudsmannen Patric Häggroth på Sif Norrbotten.
Han har svårt att förstå varför ägarna öppnar en verksamhet och sedan direkt stänger den.
Platschefen Patrik Kaas uppger för Norrbottenkuriren att företaget inte fått etableringsstöd.
Patric Häggroth kommenterar:
- Jag tror inte att någon har tjänat på det här. Jag tror att de satsade huvudlöst och så fort de märkte att det inte gick stack de. Men det får inte gå till så här.
För Anna Sköldmark handlar det om lön för knappt två veckors arbete, cirka elva tusen kronor.
- Det känns otroligt snöpligt, säger Anna Sköldmark.

THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.