Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

LO vill kontrollera utländsk arbetskraft

Får inte facket bättre kontrollmöjligheter av villkoren för utländsk arbetskraft, kan Sverige tvingas lagstifta om lägstlöner, fruktar LO.<br />
Publicerad
De första fem månaderna efter EU-utvidgningen har antalet ansökningar från de nya medlemsländerna om att få arbeta i Sverige nästan fördubblats jämfört med samma period i fjol, visar en LO-rapport. Mellan maj och september i år var det 2 919 personer från de tio länderna som sökte uppehållstillstånd som anställd eller företagare.
Men siffran berättar inte hela sanningen eftersom EU-medborgare som arbetar i Sverige kortare tid än tre månader inte behöver tillstånd och en hel del utländska bolag med egen personal utför arbeten i landet under korta perioder.
- Efter ett halvår kan vi se tendenser, men inte att det är på ett visst sätt, säger LO:s avtalssekreterare Erland Olauson som poängterar att LO är för ett öppet Europa och inte har något emot utländsk arbetskraft och seriösa företag från andra länder.
- Problemet är att smarta företagare utnyttjar människor som har en svår situation i de nya medlemsstaterna. Det är företagare som tjänar pengar på ett apartheidsystem. Vi accepterar inte att det är bra med underbetald arbetskraft för att bevara industrins konkurrenskraft.
I Sverige finns inte, som i de flesta andra EU-länder, minimilagstiftning om lönerna. De regleras i stället i avtalen. Kan man inte övervaka att dessa följs kan Sverige i slutändan tvingas lagstifta om minimivillkoren, säger Erland Olauson.
- Det vill varken vi eller arbetsgivarna. Vi ser gärna att vi kan bli överens med arbetsgivarna om hur vi ska hantera de här frågorna.
I LO-rapporten ges några exempel på när utländsk arbetskraft utnyttjats. Vid Svartlidens gruva i Västerbotten upptäckte Byggnads att de portugisiska byggnadsarbetarna bara tjänade 74 kronor i timmen och saknade både försäkringar och rätt till sjuklön. Ett nytt kollektivavtal ger dem 137 kronor i timmen.
I Piteå tog polska byggnadsarbetare ned en villafasad bestående av asbestämnet eternit helt utan skyddsutrustning. Byggnads stoppade arbetet.
LO kräver nu bland annat rätt att kontrollera villkoren även för anställda som inte är med i facket om det finns ett kollektivavtal på företaget. Man kräver också skärpt kontroll av F-skatt, ökad kontroll av bemanningsföretagen, att offentliga myndigheter ska tvingas att ställa sociala villkor vid upphandlingar och att huvudentreprenören ska tvingas ta ansvar för att underleverantörerna sköter sig.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.