Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

LO vill ha ökad invandring av arbetskraft

Fler från andra länder ska komma hit för att arbeta, anser LO. Samtidigt ställs krav på ordning och reda på arbetsmarknaden. Syftet är att undvika utnyttjande av arbetskraft och lönedumpning. Sif instämmer och betonar vikten av avtal.
Publicerad
När fyrtiotalisterna går i pension blir det brist på arbetskraft, tror LO och förespråkar ökad rörlighet på arbetsmarknaden och arbetskraftsinvandring.
Medborgarna i EU:s nya medlemsländer ska ha möjlighet att ta jobb i andra länder utan några övergångsregler. Men detta kräver ökade insatser både från fack, arbetsgivare och myndigheter för ordning och reda på arbetsmarknaden. Om det inte lyckas är LO berett att ompröva sin inställning.
- Arbetskraften ska inte sälja sig till lägre pris. Arbetstagarnas ställning på arbetsmarknaden stärks, säger LO:s chefsekonom Dan Andersson.
I dag är svartjobb och illegal arbetskraftsinvandring vanligt i restaurangbranschen, transportnäringen och byggsektorn. I förra veckan uppdagades att slovakiska byggnadsarbetare jobbade för löner långt under kollektivavtalet på SSAB i Luleå. Något som Sifklubben tog avstånd från. Eva Avner, Sifombudsman med ansvar för mångfald, betonar att det inte bara är de med insyn i upphandlingen som har ansvar, utan alla.
- Man har ett yrkesetiskt ansvar som person. Om man anser något vara etisk oriktigt kan man gå till Sifklubben och diskutera frågan, säger Eva Avner.
Avtalen är en viktig garanti för alla, anser hon.
- När det kommer in arbetskraft på en arbetsplats ska den också följa avtalen. Ingen ska gå under minimilönerna. Det är arbetsuppgiften som avgör lönen, poängterar Avner.
Nätverket Fackligt aktiva invandrare, FAI, har tidigare avvisat fri arbetskraftsinvandring då de ser en risk att det bara skulle gynna de framgångsrika. I dag finns en grupp invandrare som har svårt att få jobb i Sverige. Eva Avner ser dock ingen motsättning.
- Det är absurt att så många inte har jobb. Flera Sifprojekt arbetar med rekrytering, vi behöver arbeta med att få arbetsplatser att öppna sig.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.