Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

LO slår vakt om kollektivavtalen när tjänstedirektivet stöps om

Det av facken kritiserade tjänstedirektivet behandlas i Europaparlamentet. I ett betänkande är ursprungslandsprincipen borta. Men här finns skrivningar som LO ser som ett lika stort hot.
Publicerad
- Fackliga rättigheter nämns inte, man talar om lagar. Men för oss måste det stå lagar och kollektivavtal. Skulle det här förslaget bli verklighet är det ett lika stort hot mot den nordiska modellen som ursprungslandsprincipen, säger LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin.
Det betänkande som socialdemokraten Evelyn Gebhardt i veckan lade fram i Europaparlamentet stod i fokus på LO:s seminarium om tjänstedirektivet.
Ursprungslandsprincipen är ersatt av "ömsesidigt erkännande". Det innebär "att en ekonomisk aktör som i en medlemsstat utför en tjänst i överensstämmelse med denna medlemsstats lagstiftning får utan hinder utföra en likadan tjänst i en annan medlemsstat".
- Det säger inget om vilka regler som gäller om företaget flyttar verksamheten till ett annat land. Vi diskuterar med juristerna om det här är bättre än ursprungslandsprincipen, säger Jan Andersson s-ledamot i Europaparlamentet.
Gebhardt har själv hävdat att hennes förslag förutsätter en viss minimiharmonisering av sociala och miljömässiga förhållanden, rapporterar fackens Brysselkontor.
Samtidigt ska inte direktivet påverka arbetslagstiftningen. Men den skrivningen är inte tillräcklig anser Andersson som vill att den nordiska modellen ska få samma status. Behandlingen fortsätter i Europaparlamentets arbetsmarknadsutskott.
- Arbetsmarknadsreglerna när det gäller värdlandet måste gälla fullt ut. I Sverige handlar det om kollektivavtalen. Miniminivån för löner i respektive land ska gälla, säger Jan Andersson.
Att säkra kollektivavtalen genom undantag i direktivet förespråkar dock inte Wanja Lundby-Wedin som ser risker för att eftergifter tvingas fram. Näringsminister Thomas Östros är snabb att dra paralleller till alkoholpolitiken.
- Vi känner oss lurade, det har fått stora konsekvenser.
Ett tjänstedirektiv anser han nödvändigt, utifrån att exporten av tjänster behöver öka. I dag utgör tjänsterna en femtedel av svensk export.
- Om inte tjänstehandeln regleras, reglerar den sig själv i pågående domstolsprocesser. Tjänstehandeln kan inte regleras genom tolkningar, säger Östros.
En mängd tjänster undantas från de nya reglerna. Framför allt gäller det tjänster som utförs i allmänhetens intresse: hälso- och sjukvård, socialtjänst, utbildning, kultur, audiovisuella tjänster (public service).

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.