Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lättare att nå Sif

När Sifavdelningarna inte hinner med alla samtal slussas de från den 2 september vidare till Sifs Servicecenter. I starten har cirka 370 medlemmar ringt per dag. De flesta har frågor som rör a-kassan eller medlemsregistret.
Publicerad
- Reaktionerna har bara varit positiva. Alla är glada att de kommer fram, säger Beryel Thelin som är ansvarig för Servicecentret.
På Servicecentret svarar åtta personer på de samtal som inte hinns med av Sif Syd, Halmstad/Helsingborg, Göteborg, Karlshamn, Östergötland, Karlstad, Mälardalen, Stockholm, Södertälje, Dalarna och Mellannorrland. Verksamheten är ett försök under två år.
- Tanken är att öka tillgängligheten för medlemmarna. Det finns ett starkt behov av det. Tidigare har det varit problem att få kontakt med avdelningarna, alla har inte kommit fram, säger Beryel Thelin.
Servicecentret har i stort sett samma resurser som avdelningarna.
- Vi ger råd inför förhandlingar, vid uppsägningsbesked, trakasserier, om lön, svarar på frågor om företag och om det har kollektivavtal. Vi kan göra ändringar i medlemsregistret och lämna besked om a-kasseärenden, säger Beryel Thelin.
A-kasseärenden handläggs dock inte eftersom a-kassan är en myndighet.
De ärenden som kräver en personlig kontakt slussas vidare till avdelningen som ringer upp. Tanken är att bara en kontakt ska tas med Sif, inom 24 timmar ska Sif ge besked om vad som händer i nästa steg.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ekonomichef anklagas för namnförfalskning

Ekonomichefen fick ett erbjudande om utköp som han tackade nej till. Då valde företaget att säga upp honom av personliga skäl, men ändrade sig till att avskeda honom med argumentet att han förfalskat en namnteckning.
Lina Björk Publicerad 2 december 2025, kl 06:01
En hand som håller i en penna
Företaget ville först köpa ut ekonomichefen, sedan säga upp honom och till sist avskeda honom. Nu stämmer Unionen hans arbetsgivare på sammanlagt 190 000 kronor samt utebliven lön.

När ekonomichefen skulle börja sitt jobb hade hans föregångare redan slutat. Någon överlämning var inte aktuell, så en av hans första uppgifter blev därför att söka reda på alla behörigheter till olika system och tjänster. 

En av de tjänsterna var Avanzas företagswebb där vissa anställa hade en privat pensionsförsäkring. Den enda som hade behörighet dit var den tidigare ekonomichefen, så för att förnya behörigheten fick den nya ekonomichefen beställa en blankett som företagets vd skulle skriva på. 

Eftersom ekonomichefen och vd:n jobbade i olika delar av landet hade de utarbetat ett system där papper lades i ett postfack vid bolagets kontor och skrevs på när vd:n hade vägarna förbi, för att sedan hämtas upp av ekonomichefen och scannas in. 

 

Utköp, uppsägning och avsked

Enligt Unionens stämningsansökan var det så det gick till när avtalet om inloggningsuppgifter till Avanza:s webb undertecknades. Men arbetsgivaren har en annan bild. De menar att ekonomichefen själv skrev på papperna.

Men anklagelserna om namnförfalskning tog företaget upp först efter att de erbjudit mannen att bli utköpt. Han tackade nej, med effekten att arbetsgivaren gav besked om att han skulle sägas upp på grund av personliga skäl. Men även innan den förhandlingen hann bli klar ändrade sig företaget och valde att varsla om avsked.  

– Vår medlem har inte tidigare fått några signaler om att han inte har gjort ett bra jobb. När han fick veta att arbetsgivaren var missnöjd hade han dessutom väldigt kort tid på sig att motbevisa arbetsgivaren, säger Cecilia Arklid, som är förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 190 000 kronor för det felaktiga avskedet samt utebliven lön, semesterersättning och tjänstepension. 

Kollega har sökt arbetsgivaren för en kommentar