Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Las inte extremt oflexibel"

En lag om anställningsskydd behövs. Det är arbetsgivare och fack ense om.
Publicerad
Ända sedan las, lagen om anställningsskydd, tillkomst 1974 har den ifrågasatts. Egentligen utan att något har skett.
Ofta framställs lagen som stelbent. Men är den det?
- I de flesta länder är det normalt att en uppsägning ska vara sakligt grundad, det är heller inget konstigt att man upprättar en turordningslista vid avgång. LAS är inte extremt oflexibel, sa Birgitta Nyström, juridikprofessor i Lund på ett seminarium anordnat av föreningen International industrial relations association.
- Min inställning är att arbetsmarknaden ska regleras av parterna. Men det behövs grundregler i lagen: de med mest behov av skydd jobbar inte i branscher med starka parter och kollektivavtal.
De två huvudingredienserna som arbetsgivare och fack diskuterat är turordningsreglerna och anställningsformerna.
- Vad vi grälar om är vad som händer vid en arbetsbristsituation, sa Erland Olausson, arbetsrättsjurist på LO.
- Turordningen måste vara rak och enkel. Nu säger alla att det är ett jätteproblem att det är ungdomarna som måste gå först. Men är det verkligen negativt ur samhällets synvinkel?
Fanns inte den regeln skulle de äldre drabbas hårt av arbetslöshet. Det skulle också vara de som fick jobb sist när konjunkturen vänder uppåt, enligt Erland Olausson.
- Det är en sund princip för en väl fungerande arbetsmarknad.
Jonas Milton, vd för Almega, ansåg också att det behövdes en lagstiftning som ram.
- Vi ska ha regler om turordning som ska vara förutsägbara, den anställde ska vara tillsvidare anställd, sa han, men påpekade samtidigt flera problem som arbetsgivarna ser med las, bland annat att avtalsturlistorna inte fungerar. Enligt Jonas Milton är las en typisk 70-talsprodukt, skapad för det gamla industrisamhället där alla var utbytbara.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.