Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Las ingen hjälp då arbetsgivare valde bort äldre

När snickeriföretaget Snidex i Burträsk skulle dra ner införde man en helt ny organisation med krav på formell kompetens. Därmed kunde man sparka tretton tjänstemän utan att ta hänsyn till anställningstiden.
Publicerad
Flera uppsagda är i 60-års åldern och har varit på arbetsplatsen i mellan tjugo och trettio år. De Siftidningen talat med hävdar att de uppsagda hade den kompetens som krävdes i den nya organisationen. Men arbetsgivaren valde att anställda den yngre och formellt utbildade personalen.
- Alla tjänstemän som genom många års arbete skaffat sig kompetensen fick gå. Det gjorde djävligt ont. Som om vårt arbete inte var värt någonting, säger Rickard Schönfelth, Sifklubbens dåvarande ordförande som själv blev uppsagd.
Den nuvarande Sifklubbsordföranden Tomas Lindberg är upprörd över vad som hänt.
- Vi försökte på alla sätt förhindra det här men las, alltså lagen om anställningsskydd, fungerar inte. När arbetsgivaren hävdade det formella kompetenskravet var vi chanslösa, säger han.
Ombudsmannen Janet Johnsson vid Sif Västerbotten såg till att de uppsagda fick minst åtta månaders uppsägningstid och inte behövde arbeta under tiden.
- Det är bedrövligt att las är otillräcklig då det blir en krock mellan formell kompetens och lång arbetslivserfarenhet. En organisation behöver ju bägge delarna, säger hon.
Ombudsmannen Ingrid Jansson vid Sif Växjö har tidigare slagit larm om att lagstiftningen är otillräcklig då det gäller att skydda anställda vid uppsägningar och efterlyser en skärpning av las.
Sifs jurist Ulf Åkesson pekar på en möjlighet:
- En modell är att man skärper arbetsgivarens ansvar så att man inte kan frångå turordningslistan om de anställda inte fått tillräcklig kompetensutveckling.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.