Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kom tillbaka från sjukskrivning – hade inget jobb

När kontoristen kom tillbaka efter sin sjukskrivning fick hon veta att en annan anställd tagit över hennes arbetsuppgifter och att hon inte var välkommen tillbaka. Unionen ser händelsen som ett avsked och stämmer byggföretaget i Arbetsdomstolen.
Lina Björk Publicerad 3 september 2020, kl 11:24
Aleksandr / Colourbox
När kvinnan skulle tillbaka till jobbet efter att ha varit sjukskriven hade en annan person tagit över hennes arbetsuppgifter. Aleksandr / Colourbox

För fyra år sedan blev kontoristen sjukskriven från jobbet. När hon fick veta att hon skulle bli utförsäkrad hörde hon av sig till byggföretaget för att berätta att hon skulle komma tillbaka, men fick inget svar. Dagen efter kom hon till jobbet och ringde sin chef för att berätta att hon var på plats, men fick då svaret att företaget hade gjort en omorganisering och att hennes arbetsuppgifter nu gjordes av en annan anställd.

– Arbetsgivaren har inte rätt att agera på så sätt som gjorts. I det här fallet borde arbetsgivaren ha välkomnat henne tillbaka till jobbet när hon kom tillbaka från sin sjukskriving. Både hennes anställning och hennes arbetsuppgifter fanns kvar men utfördes av annan person med kortare anställningstid och som vikarierat för henne under sjukskrivningen. Det finns ingen laglig grund vare sig för att säga upp eller avskeda vår medlem. Det är helt enkelt ett klassiskt exempel på felaktigt agerande från arbetsgivarens sida. Därutöver har allt skett utan någon förhandling med Unionen, säger Filip Vujcic, som är förbundsjurist och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen, AD.

Läs mer: Unionen vill se enklare regler för sjukskrivna

Unionen kallade till förhandling med företaget men arbetsgivaren dök varken upp eller hörde av sig. Nu stämmer förbudet byggföretaget på sammanlagt 150 000 kronor för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Vilka skyldigheter har arbetsgivaren att se till att det funkar när man kommer tillbaka från en sjukskrivning?
– Det är en del av det löpande arbetsmiljöarbetet. En skyldighet är också att se till att det finns möjlighet till arbetslivsinriktad rehabilitering om det behövs. Om en anställd bedöms vara sjukskriven i minst 60 dagar, så ska arbetsgivaren därutöver som utgångspunkt ta fram en plan för återgång i arbete. Det kanske viktigaste av allt är att arbetsgivaren bör ha löpande kontakt med arbetstagaren och göra upp en plan för hur återgången till arbetslivet ska se ut. I det ingår att lyssna till behov av eventuella anpassningar.

Läs mer: Sjukskrivna drabbas när arbetsgivare trotsar ny lag