Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Karlshamns Energi anmäls för etnisk diskriminering

När en kvinna med ukrainskt ursprung sökte jobb som värmeingenjör på Karlshamns energi kallades hon aldrig till intervju. Trots att hon hade efterfrågad utbildning och erfarenhet. Nu har hon anmält företaget för diskrimnering.
Publicerad
Kvinnan som varit i Sverige i snart fem år är civilingenjör med inriktning på maskinteknik och energiteknik. Högskoleverket har bedömt utbildningen från Ukraina som likvärdig den svenska. I Ukraina har kvinnan arbetat på liknande energibolag, skriver hon i sin anmälan till DO, ombudsmannen för etisk diskriminering.
När Karlshamn Energi annonserade ut tjänsten som värmeingenjör söktes någon som har högskoleutbildning med inriktning på värmeteknik alternativt energiteknik och gärna några års arbetslivserfarenhet. Samtidigt framhölls att man gärna såg kvinnliga sökande.
Men den ukrainska kvinnan kallades aldrig till intervju, därför har hon anmält det kommunala bolaget till DO. Hon är medlem i Sif som nu driver ärendet. En första lokal förhandling har hållits, en ny väntar.
- Arbetsgivaren har tagit fram material om de andra sökande. Arbetsgivaren ska nu bevisa att tjänsten tillsatts med en lämplig och att det inte finns något samband med den etniska faktorn, säger Sifs förbundsjurist Ulf Åkesson.
Enligt lagen ska arbetsgivaren verka för att personer oavsett etnisk tillhörighet ges möjlighet att söka lediga anställningar. Arbetsgivaren är skyldig att bedöma alla sökande efter sina individuella förutsättningar utan ovidkommande hänsyn till etnisk tillhörighet. Ingen ska missgynnas på grund av etnisk tillhörighet.
Om inte enighet nås i förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare kan Sif komma att driva fallet vidare till AD. Tidigare har 40 000 kronor utdömts i allmänt skadestånd för etnisk diskriminering.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.