Hotet om nedläggning i Kalmar har funnits länge, ändå har hoppet fortsatt att leva. Så sent som i fjol vann man kampen om att bli nytt centrum för Bombardiers tillverkning av förarkabiner.
Och ännu har inte Jan-Erik Björnsson, Sifklubbens ordförande, kastat in handduken.
- För oss gäller det att fylla verkstäderna med jobb som genererar pengar. Jag tror inte att det finns någon företagsledning som säger nej till att driva ett företag som tjänar pengar.
Jan-Erik Björnsson anser att det nu är läge för staten att skjuta till pengar.
- Vi kommer att försöka få del av infrastrukturpengar för att försöka få mer jobb hit. Nu är det upp till politikerna om vi ska ha någon tågtillverkning kvar i Sverige.
I ett pressmeddelande uttrycker infrastrukturminister Ulrica Messing sin besvikelse över beslutet. Att lägga ned verksamheten bara ett halvår efter att man sagt sig vara villig att satsa "är inte seriöst", konstaterar Ulrica Messing.
Samtidigt som Bombardier lägger ned i Kalmar varslar man också 120 anställda i Västerås och 30 i Hässleholm.
NIKLAS HALLSTEDT