Arbetsgivaren uppger att en av intressenterna, tyska Isringhausen, blivit diskat i anbudsförfarandet. Den andra, en intern MBO-lösning som innebär att några tjänstemän ville ta över verksamheten, har enligt ledningen lämnat ett orealistiskt bud.
- Men det är inte taget ur luften utan framräknat av en stor revisionsbyrå som gjort en marknadsmässig värdering, säger Pär Nilsson.
Han har ännu inte hunnit reflektera över vad beskedet innebär för fabriken och de anställda.
- Men får vi inga nya order från Volvo Lastvagnar så är vi förmodligen borta i början på 2005.
Sedan Sanmina förra våren varslade 140 anställda om uppsägning i Bengtsfors har misstron mot arbetsgivaren hela tiden ökat.
Bengtsforsfabriken tillverkar detaljer till Volvo Lastvagnar. Enligt Sanminas planer skulle endast måleri och montering bli kvar medan en del verksamhet skulle flyttas till anläggningen i Eskilstuna.
Enligt interna uppgifter, som också bekräftats av landshövdingen Göte Bernhardsson, var det starka påtryckningar från Volvo som gjorde att företagsledningen senare gick med på att inte flytta utan att sälja lastvagnsdelen. Facken krävde ett rekordstort skadestånd på 30 miljoner kronor för brott mot medbestämmandelagen, mbl, men drog tillbaka det sedan avtalet om en försäljning skrivits.
Sedan facken i juni fick veta att det fanns fyra intressenter för ett övertagande har frågor om hur det gått med försäljningen bemötts med tystnad. Facken har kritiserat det låga tempot i processen och Pär Nilsson har hela tiden misstänkt att försäljningslöftet varit en bluff.
ANITA TÄPP