Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ingen biomedicinsk analytiker utan legitimation

Den som vill kalla sig för biomedicinsk analytiker måste snart skaffa en legitimation, precis som sjuksköterskorna och läkarna. Detta gäller även dietister, ortopedingenjörer och audionomer.
Publicerad
Det finns omkring 11 000 biomedicinska analytiker (BMA) i Sverige. De flesta arbetar på sjukhuslaboratorier där de analyserar patientprover för att hitta spår av bland annat cancer, infektioner och hjärt- och kärlsjukdomar. Efter avslutad examen kan de nu ansöka om en legitimation hos Socialstyrelsen.
Enligt Socialstyrelsen togs det nya beslutet främst för att skydda patienterna.
- Jag tror den här lagändringen är viktig för patienterna. De vet vilken utbildning en legitimerad BMA har. Men den gynnar även oss yrkesverksamma. Genom den nya lagen blir vår yrkestitel skyddad, säger Kristina Andersson, biomedicinsk analytiker på Swedish Match.
Hon har arbetat som BMA i 20 år och ser mycket positivt på den nya lagen.
- Allra helst för oss som arbetar på privatlabb främjar detta. Det ger oss en trygghet. Men jag har pratat med mina gamla kollegor som fortfarande jobbar för landstinget och de är också väldigt nöjda med att få legitimationer.
Förslaget om införande av legitimation för BMA antogs av regeringen den nionde februari och trädde i kraft den första april. Men behandlingen av ansökningarna kan ta tid. Därför har Socialstyrelsen infört en övergångsperiod. Under den perioden ställs inga krav på legitimation.
- Fram till den första april 2007 är det helt okey att vara olegitimerad. Men efter det måste man vara legitimerad för att få kalla sig biomedicinsk analytiker, säger Lena Morgan, fackombudsman på Vårdförbundet.
Det betyder inte att fler inte får fortsätta utöva yrket. Men de som arbetar utan legitimation måste använda en annan yrkestitel, som arbetsgivaren själv bestämmer. Dessutom kommer inga nyanställningar göras av dem som inte har en legitimation efter den första april nästa år.
- Men vi rekommenderar alla att hämta ut sin legitimation. Visst kan man tänka sig att någon som redan är anställd och 60 plus inte gör det. Förutom dem ska alla ha en legitimation, säger Lena Morgan.

ANN-ELIE HANSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.