Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

IBM lever inte upp till avtal om indiska IT-tekniker

Sif och IBM har träffat ett lokalt avtal som reglerar arbetsuppgifterna för indiska IT-tekniker i Sverige. Trots det får inte facket den information som krävs för att tillstyrka arbetstillstånden.
Publicerad
- Företaget har inte levt upp till överenskommelsen, de vill att vi ska tillstyrka arbetstillstånden trots att vi inte fått veta hur många de är och vad de ska göra, säger Marina Åman, ordförande för Sifs koncernfack på IBM.
Uppgifter om att indiska IT-tekniker skulle ha fått 4 000 kronor i månaden i stället för 25 000 ledde till att Sif och IBM träffade ett lokalt avtal som reglerar antalet indiska IT-tekniker, vilka arbetsuppgifter som ska utföras och hur avtalet ska följas upp. 50 anställda vid IBM i Sverige ska få utbildning i bristkompetens. En muntlig överenskommelse om ersättningar till indiska IT-tekniker på drygt 26 000 kronor i månaden träffades också.
Men två månader senare saknar Marina Åman den information som IBM utlovat, företagets förklaring att semestern kommit emellan anser hon inte rimlig.
På Sifs Stockholmsavdelning har ombudsman Bengt Engström 17 arbetstillstånd från IBM för tillstyrkan.
- Vi måste ha beskrivning av arbetsuppgifter, uppdrag och hur många som åker härifrån. Vi måste veta vad vi tar ställning till. Tillstyrker inte vi blir det svårare att få arbetstillstånd, säger Bengt Engström som begärt möte med IBM.
När IBM:s informationschef Åsa Barsness undersöker situationen är missnöjet okänt för de personer som hon har kontakt med.
- De som jag talat med har inte fått några klagomål från Sifklubben. De uppfattar inte att Sif uttryckt att de inte är nöjda. Finns det ett missnöjde ska företaget ta tag i det, säger Åsa Barsness.

CHRISTINA SWAHN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.