Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

IBM-aktion mot jobbflytt

I dag, måndag, har många länders arbetstagarorganisationer inom IBM samlats till olika aktioner. I Sverige valde man en manifestation mot flytt av arbetstillfällen utomlands.
Publicerad
Tidigare i vår meddelade IBM:s ledning att uppemot 13 000 jobb ska bort världen över. I Sverige väntar man sig att de pågående neddragningsförhandlingarna ska räcka.
I samband med utannonserade besparingar har de fackliga organisationerna världen över beslutat att formulera ett protestbrev som idag skickas till den högsta ledningen. I brevet finns bland annat krav på att kostnadsnedskärningar ska förhandlas öppet och att företaget i samråd med de fackliga representanterna ska försöka hitta lösningar som inte innebär att folk sägs upp. Dessutom kräver facken att lönen ska vara lika för likartat jobb, var i världen det än utförs.
Måndagen den 23 maj är av de fackliga organisationerna inom IBM utlyst till labour day, arbetardagen. På olika håll manifesteras krav.
- I Frankrike strejkar de säkert och kastar tomater, men vi valde i Stockholm en mer diskret manifestation, säger Linus Hermansson, Sifklubbens vice ordförande.
I morse stod Sifrepresentanter och delade ut nyckelband med stoppskyltar, med texten "IBM-jobben kvar i Sverige".
- Vi valde ett budskap som alla kan ställa upp på, även de som inte är med i facket. Det var väldigt stor uppslutning. Det var få som inte tog emot bandet, säger Linus Hermansson.
De valde att utföra manifestationen före halv tio på förmiddagen, det vill säga utanför arbetstid, och utanför IBM:s grindar.
- Det var i princip bara på huvudkontoret i Stockholm vi hade manifestationen. Eftersom vi sitter i förhandlingar hade vi lite ont om tid att förbereda något ytterligare, men det är å andra sidan här som ledningen sitter.
Linus Hermansson uppskattar att mellan 150 och 200 jobb försvann utomlands från IBM i Sverige 2004, och att ytterligare mellan 300 och 400 är på väg bort i år.
- Man borde utbilda IBM:are i stället för att ta in indier med SAP-kompetens eller flytta ut jobben.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.