Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

HTF:are kräver flygbolag på lön

I våras gick flygbolaget Fly Me i konkurs. Ett par hundra anställda blev utan jobb och 50 000 resenärer stod plötsligt utan biljett. Samtidigt erbjöds ett 20-tal nyckelpersoner nya anställningar i ett rekonstruerat företag. Men ännu har ingen lön betalats ut. Och det är oklart om det nya bolaget ens existerar.
Publicerad
HTF driver talan för en medlem som nu tröttnat på att vänta på sin lön. Redan i april skrev medlemmen under ett nytt anställningsavtal, med samma villkor som han hade haft i Fly Me.
- Det är en rätt ansenlig summa vi kräver. Man kan inte säga exakt hur mycket eftersom det löper på dag för dag. Men det är mer än en månadslön, så mycket är klart, säger Mark Dalling, HTF-ombudsman i Göteborg.
De som skrev under de nya anställningsavtalen har väntat i sju månader på lön och konkreta arbetsuppgifter.
- Jag anser att medlemmen har jobbat under de här månaderna. Man kan utföra saker i det administrativa ledet innan det går till handling. Om det sker hemma eller i de lokaler som företaget har spelar ingen roll, säger Mark Dalling.
När Fly Me försattes i konkurs i mars i år dök det genast upp intressenter som var villiga att ta över varumärket. En västsvensk affärsman, som påstås företräda flera tunga investerare skrev under de nya anställningsavtalen för Fly Me AB, som skulle vara ett nytt bolagsnamn. Men enligt Göteborgs-Posten har Bolagsverket inte fått in uppgifter om något namnbyte.
Det verkar vara en riktig soppa?
- Ha ha, ja du. Det verkar det. Jag kan inte säga mer för jag känner inte till mer. Ärendet har skickats till våra jurister, säger Mark Dalling.

LINDA SVENSSON



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.