Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Hård kritik mot ledningen på Foldy Pac

Anställda talar om ett diktatoriskt styre och dålig stämning på företaget. Men ledningen anser sig inte ha gjort något fel.<br />
Publicerad
Vittnesmål om ogiltiga uppsägningar, dålig stämning och en enväldig chef stämmer inte, anser personalchefen Tomas Olson på Foldy Pac Nordic i Skultuna.
- Vi är inne i en väldigt turbulent tid. Vi skär ned på personalen för att hitta en kostym som passar oss, säger han.
Anställda ger dock en annan bild.
- Det är väldigt diktatoriskt. I Sverige vill vi ha en platt organisation. Nu är det som en pyramid med en despot i toppen, säger en anställd som vill vara anonym.
Vid årsskiftet blev holländaren Paul Lantau ensam ägare av Foldy Pac. Det var då problemen började, anser de personer som Siftidningen pratat med.
Det finns uppgifter om att sex personer för några veckor sedan blev varslade om uppsägning av personliga skäl, men att varslen drogs tillbaka för fem av dem. Dessutom ska en person ha kastats ut av ägaren sedan han stod med händerna i fickorna på arbetstid, skriver Vestmanlands Läns Tidning.
- Vi har haft interna diskussioner för att få alla att jobba åt samma håll. Så har det inte varit. Det har funnits som ett eget litet kungarike här. Det måste man splittra, säger personalchefen Tomas Olson.
De flesta i den gamla ledningsgruppen har lämnat företaget. Några har startat nya, konkurrerande företag.
- Det finns en historia bakom det som vi vill lägga bakom oss. Vi har valt att inte ingå ett massmedialt krig mot de här personerna, men det finns tveksamheter kring hur de lämnade företaget, säger Tomas Olson.
En anställd berättar att ett brev gick ut till alla anställda där ägaren förklarade att en minoritet står för majoriteten av felen, och att det kommer att vidtas åtgärder.
- Det är envägskommunikation. Att kalla det kulturkrock är för milt. Det kan inte vara det. Åsikter har man rätt att ha i Sverige, men det tycker inte vd:n. Folk mår skitdåligt.
Tomas Olson anser att företaget måste vända förlust till vinst och att det innebär personalnedskärningar. Men att man inte gör något fel.
- Vi är ett svenskt företag och måste följa de lagar och regler som finns. Självklart gör vi det.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.