Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Friade bilprovare blir ändå prickade

De båda bilprovare i Västsverige som friades från anklagelserna om mutbrott får behålla sina jobb. Däremot kommer de att få varsin erinran, något som upprör facket.<br />
Publicerad
Tre anställda vid Bilprovningen åtalades för mutbrott. En av dessa fälldes av tingsrätten för att ha tagit emot 8 000 kronor i mutor när personer kom för att registreringsbesiktiga sina bilar.
De övriga två, som är Sifmedlemmar, friades helt av rätten. Båda hade köpt sprit, vin och öl billigt av kunder. I det ena fallet handlade det om så lite som sex flaskor vin. Men att en vara kan inhandlas till lågt pris är ingen muta, konstaterade tingsrätten.
Nu har Bilprovningen avskedat den mutdömde bilprovaren, däremot är de båda sifarna tillbaka på arbetet. Men trots att de friats i rätten har de att vänta en varning, en så kallad erinran, från Bilprovningen. Den uppgiften har företaget gått ut med i ett internt veckobrev som når samtliga anställda.
- Det har jag också hört, säger Sifs ombudsman Fredrik Adam som upprörs över företagets agerande.
- Och det här gör man innan man ens förhandlat om saken. Men Bilprovningen har en förkärlek för att dela ut erinran till höger och vänster.
Sif kommer inte att acceptera att männen varnas.
- Självklart kommer vi att bestrida att de ska ha en erinran, säger Fredrik Adam som menar att männen, bortsett från att de friats i domstol, inte heller har brutit mot de etiska regler som Bilprovningen har för sina anställda.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.