Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Företag vill kasta ut trotjänare

KJ Eriksson AB i Mora ville göra sig av med tre äldre kvinnliga tjänstemän. Facket har lyckats rädda två jobb, men den tredje kvinnan är uppsagd. Nu stämmer Sif företaget till Arbetsdomstolen (AD).
Publicerad
De tre kvinnorna har jobbat länge på KJ Eriksson, runt 30 år. I våras kom en ny vd som ville göra organisationsförändringar. Samtliga anställda sades upp och fick söka om sina tjänster. De tre kvinnorna varslades med hänvisning till bristande kompetens.
- Vad det handlar om är att företaget vill ha in nytt, friskt blod. De här kvinnorna har inte fått någon kompetensutveckling alls, men de är villiga att lära sig, säger Birgitta Nyström på Sif i Dalarna.
Två av de varslade kvinnorna har fått nya tjänster på företaget, men för den tredje har man inte hittat någon lösning. Hon har erbjudits ett avgångsvederlag på tre månadslöner, men det anser både hon och Sif är för lågt med tanke på hennes långa anställningstid.
- De vill bli av med henne helt enkelt. De har bestämt sig för att hon inte har tillräckliga kvalifikationer. Det är helt horribelt. Den nya tjänsten är i stort sett samma som hon satt på, säger Birgitta Nyström.
Företaget hävdar att den som innehar tjänsten som administratör, den tjänst kvinnan hade, måste behärska engelska.
- Hon är villig att lära sig. Behovet av engelska är dessutom inte så stort som de vill påskina. Det kanske rör sig om två samtal i månaden, säger Birgitta Nyström.
Sif förbereder nu en stämningsansökan till AD för brott mot turordningsreglerna. Man kommer att kräva skadestånd även med hänvisning till kränkningen som kvinnan utsatts för.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.