Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Företag kommer undan turordningen

Mikael Engström erbjöds omplacering och halverad lön. När han tackade nej kunde Cap Gemini helt lagligt kringgå anställningsskyddet och få honom uppsagd.
Publicerad
Cap Gemini behövde skära ned kostnaderna på flera håll i Sverige. I Stockholm har uppsägningarna lett till att Sif går till Arbetsdomstolen. Även i Göteborg, där Mikael Engström jobbade, försökte man förmå flera anställda att sluta. De skulle få sex månadslöner i stället för fyra om de sade upp sig själva.
De flesta nappade på erbjudandet, men inte Mikael Engström.
- Jag tyckte att det var värt två månadslöner att pröva hur långt företaget får gå, eftersom de bar sig illa åt och inte följde turordningen.
Sif skulle företräda honom i förhandlingarna. Men i stället för att bli uppsagd blev han erbjuden en annan, mindre kvalificerad tjänst med bara hälften så mycket betalt. Mikael avböjde och företaget klarade sig undan turordningsbrott.
- Jag ville testa om det är värt att vara med i facket. Räcker inte lagen till för att täcka våra behov?
Gudrun Johansson, ombudsman på Sifs avdelning i Göteborg, skötte förhandlingarna.
- I och med att de erbjöd en omplacering föll våra möjligheter att få ett skadestånd. Vi har inget befattningsskydd, företaget kan erbjuda en lägre tjänst. Det är bara om lönen inte stämmer med arbetsinnehållet som vi kan agera. Lagen står mest på företagets sida, vi kan bara hoppa på småsaker, säger hon.
Däremot har Sif nått en förlikning med Cap Gemini när det gäller brott mot förhandlingsskyldigheten. Företaget lät bli att förhandla med facket före verkställandet av uppsägningar. För det får de nu betala ett skadestånd till Sif.
- Jag funderar över om Sif har något slags ansvar när det gäller att
informera sina medlemmar om hur enkelt det är för en arbetsgivare att frångå
turordningsregeln. Borde Sif informerat mig om detta eller skall jag
skylla mig själv som inte tog reda på allting själv?, säger Mikael Engström.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.