Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Flextronics säger upp avtal inför försäljning

De anställda kan mista möjligheten att gå i tidig pension samtidigt som de 34 semesterdagarna kan bli färre. Inför samgåendet med Telavie har Flextronics Network Services sagt upp alla centrala och lokala avtal.
Publicerad
- Företaget vill göra anställningsvillkoren mer marknadsmässiga, säger Roland Wassén ordförande för Sifs koncernfack på Flextronics Network Services.
Majoriteten av de närmare 4 000 anställda på bolaget arbetade tidigare på Telia. Sedan den tiden har de rätt att gå i pension vid 60 eller 63. Till det kommer 34 semesterdagar.
- Medlemmarna är förbannande. Vi kommer att slåss för att behålla förmånerna, säger Roland Wassén
När det i förra veckan stod klart att Telavie vill ta över verksamheten pågick förhandlingar om övertalighet rörande ett 40-tal personer.
- Vi avslutade i oenighet, läget blev komplicerat på grund av affären, säger Roland Wassén.
Frågetecknen är flera.
- Enligt lagen om anställningsskydd får inte ett bolag städas innan försäljning, säger Wassén.
Facket undersöker nu vad avsiktsförklaringen om samgående står för i lagens mening.
På onsdag fortsätter förhandlingarna, oklarheter finns kring övertagandet.
Telavie, som säljer nätverkstjänster, hette tidigare Bravida Telecom och ägs sedan årsskiftet av riskkapitalfonden Altor. Det nya företaget ska till 70 procent ägas av Altor och till 30 procent av Flextronics. Efter fusionen kommer bolaget att ha verksamhet i 18 länder.
Flextronics Network Services har sedan övergången från Telia för fyra år sedan minskat antalet anställda från 5 300 till 3 900. Företaget har verksamhet på ett stort antal orter i hela landet.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.