Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fler arbetsgivare begär utdrag ur brottsregistret

På två år har antalet personer som begär utdrag ur belastningsregistret ökat med nästan 75 procent. En förklaring är att allt fler arbetsgivare begär att arbetssökande ska kunna visa upp utdraget.<br />
Publicerad
Arbetsgivarna har, med undantag för vissa yrkesgrupper, ingen självklar rättighet att kräva intyg om att man inte är straffad. Trots det blir det allt vanligare.
- Det inte rimligt att ens de som jobbar med barn ska förete utdrag ur belastningsregistret. Det är sprunget ur folkliga opinioner och fyller ingen verklig funktion. Man invaggas i en falsk säkerhet, säger Kurt Junesjö, arbetsrättsexpert.
Han säger att Rikspolisstyrelsen har varit mer angelägen än staten om att skydda den personliga integriteten, bland annat genom att skicka ut två blad när en person är belastad. Försättsbladet är identiskt med det som den ostraffade får, och kan visas upp för en intet ont anande arbetsgivare.
- Det har inneburit att arbetsgivaren numera begär att man lämnar över utdraget i ett slutet, oöppnat kuvert.
Kurt Junesjö anser att facken gjort alldeles för lite för att värna sina medlemmars integritet i arbetslivet.
- De är knalldåliga på det. Förbunden sitter och skiter högaktningsfullt i det här. Det är självklart att de borde driva frågan.
Arbetsgivaren har i dag rätt att begära utdrag ur register som egentligen är sekretessbelagda. Den arbetssökande kan naturligtvis vägra, men kommer då sannolikt inte att få jobbet. Kurt Junesjö anser att en relativt enkel lag skulle lösa problemet.
- Jag skickade in ett förslag med lydelsen: arbetsgivaren får inte begära uppgifter som av samhället är sekretessbelagda. I dag kan arbetsgivaren ställa vilka frågor som helst. Det är hialöst.
Den arbetssökande kan, påpekar han, ljuga vid anställningsintervjun utan att bli straffad för det.
- Du behöver till exempel aldrig berätta att du är med barn. Är du visstidsanställd och magen börjar puta blir du förstås av med jobbet. Om du har suttit i fängelse och söker jobb behöver du heller inte berätta det.
Sydsvenskan skriver att Rikspolisstyrelsen begär att regeringen ser över frågan om hur man ska komma åt arbetsgivare som begär utdrag ur brottsregistret.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.