Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick ingen säljbonus – nu stämmer Unionen företaget

Säljaren tjänade in en årsbonus. Efter att han sagt upp sig fick han inte de utlovade pengarna. Dessutom försökte företagsledningen pressa honom att inte träffa gamla kunder.
Elisabeth Brising Publicerad
Avtal på ett bord.
Företaget försökte få säljaren att skriva på ett avtal om att inte träffa gamla kunder. Annars skulle han inte få sin utlovade bonus. Foto: Shutterstock

Mannen anställdes som account manager och projektledare på ett miljöteknikföretag i november 2019. 

Jobbet som säljare gick bra och mannen fick ofta beröm av sin chef. Men han hade svårt att få ihop livspusslet med tre små barn hemma. Därför såg han sig om efter ett annat jobb.

Fick höra att han inte skulle få pengarna

Efter knappt två år på företaget utlovades en bonus på varsin månadslön för alla säljare om företaget uppnådde säljmålet det aktuella året. Kort därefter hittade trebarnspappan ett annat jobb som passade hans familjesituation bättre.

Han sa upp sig från miljöteknikföretaget den sista december 2021. Det visade sig vid ungefär samma tid att företaget hade nått årets säljmål. Trots det fick mannen veta att han inte skulle få någon bonus.

Chefens fru pressade säljaren

Chefens fru, som också är delägare i företaget, hörde av sig till säljaren. Hon sa att hon och hennes man bara kunde tänka sig att betala ut bonusen om den anställde undertecknade ett avtal om att inte ha någon kontakt med sina gamla kunder framöver. Men i mannens anställningsavtal fanns ingen sådan konkurrensbegränsning.

Mannen svarade att hans nya arbetsgivare, som arbetar i samma bransch, skulle boka kundmöten åt honom. Säljaren skulle mycket väl kunna få i arbetsuppgift att möta sådana personer han arbetat med tidigare.

Alla andra fick bonus utom trebarnspappan

I februari 2022 fick alla andra medarbetare i företaget som nått säljmålet sina bonusar, även de som sagt upp sig. Alla utom trebarnspappan.

Mannen hörde av sig till Unionen som höll en förhandling med företagsledningen som slutade i oenighet. Nu stämmer Unionen företaget i Göteborgs tingsrätt för att driva in en fordran på 31 000 kronor, inklusive ränta, till den före detta anställde.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.