Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick ingen säljbonus – nu stämmer Unionen företaget

Säljaren tjänade in en årsbonus. Efter att han sagt upp sig fick han inte de utlovade pengarna. Dessutom försökte företagsledningen pressa honom att inte träffa gamla kunder.
Elisabeth Brising Publicerad 6 september 2022, kl 13:00
Avtal på ett bord.
Företaget försökte få säljaren att skriva på ett avtal om att inte träffa gamla kunder. Annars skulle han inte få sin utlovade bonus. Foto: Shutterstock

Mannen anställdes som account manager och projektledare på ett miljöteknikföretag i november 2019. 

Jobbet som säljare gick bra och mannen fick ofta beröm av sin chef. Men han hade svårt att få ihop livspusslet med tre små barn hemma. Därför såg han sig om efter ett annat jobb.

Fick höra att han inte skulle få pengarna

Efter knappt två år på företaget utlovades en bonus på varsin månadslön för alla säljare om företaget uppnådde säljmålet det aktuella året. Kort därefter hittade trebarnspappan ett annat jobb som passade hans familjesituation bättre.

Han sa upp sig från miljöteknikföretaget den sista december 2021. Det visade sig vid ungefär samma tid att företaget hade nått årets säljmål. Trots det fick mannen veta att han inte skulle få någon bonus.

Chefens fru pressade säljaren

Chefens fru, som också är delägare i företaget, hörde av sig till säljaren. Hon sa att hon och hennes man bara kunde tänka sig att betala ut bonusen om den anställde undertecknade ett avtal om att inte ha någon kontakt med sina gamla kunder framöver. Men i mannens anställningsavtal fanns ingen sådan konkurrensbegränsning.

Mannen svarade att hans nya arbetsgivare, som arbetar i samma bransch, skulle boka kundmöten åt honom. Säljaren skulle mycket väl kunna få i arbetsuppgift att möta sådana personer han arbetat med tidigare.

Alla andra fick bonus utom trebarnspappan

I februari 2022 fick alla andra medarbetare i företaget som nått säljmålet sina bonusar, även de som sagt upp sig. Alla utom trebarnspappan.

Mannen hörde av sig till Unionen som höll en förhandling med företagsledningen som slutade i oenighet. Nu stämmer Unionen företaget i Göteborgs tingsrätt för att driva in en fordran på 31 000 kronor, inklusive ränta, till den före detta anställde.

Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad 10 april 2024, kl 13:04
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt.