Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fackligt hopp om ändring av tjänstedirektivet

EU:s sysselsättningsutskott föreslår i sitt remissvar på tjänstedirektivet en rad förändringar som går i linje med fackets synpunkter. Bland annat anser man att ursprungslandsprincipen ska slopas.<br />
Publicerad
Enligt ursprungslandsprincipen ska hemlandets lagar och avtal råda för arbetstagare utomlands. Orimligt anser flera fackliga instanser som oroar sig för att det kan leda till social dumpning.
- Det skulle innebära att man kan få 25 olika lagar på en byggarbetsplats. Men jag tror att det går att få pragmatiska lösningar, säger Sven Svensson på LO:s, TCO:s och Sacos Brysselkontor.
Sysselsättningsutskottet föreslår också att man ska kunna kräva att utländska företag har en arbetsgivarrepresentant i det land de utför arbete. För svensk del är det avgörande för att kunna teckna kollektivavtal.
- I grunden handlar det om att de arbetsrättsliga systemen inte ska undergrävas av direktivet. Här har vi byggt upp nationella system under lång tid. Att rycka bort det kan få oöverskådliga konsekvenser. EU ska lägga miniminivåer. De ska inte ge sig på de nationella reglerna. Det finns klart i EU:s fördrag, säger Sven Svensson.
I det arbetspapper som sysselsättningsutskottets rapportör Anne van Lancker nu har presenterat har man tagit in mycket av den kritik som framförts av bland andra Europafacket.
- Rapportören har mycket väl förstått vad det handlar om. Det är tre saker som måste ordnas: de fackliga grundrättigheterna, det vill säga rätten att förhandla, teckna avtal och konflikträtten ska inte betraktas som hinder för fri rörlighet, arbetsrätten ska styras av de internationella och nationella instrument som finns och till sist måste det skapas praktiska förutsättningar för att tillämpa reglerna.
Förslaget till tjänstedirektiv presenterades av EU-kommissionen för ett år sedan och ska behandlas i flera instanser. Det kan ta lång tid innan det finns ett färdigbehandlat förslag att ta ställning till.
- Ett snabbt ärende tar två år. Det finns de som tagit 33 år, säger Sven Svensson.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.