Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facklig oro för ny "tävling" i Trollhättan

GM Europa vill nu åter att tillverkning av framtida bilmodeller ska avgöras i en slags tävling mellan olika fabriker, hävdar facken på Saab i Trollhättan. <br />
Publicerad
- Det handlar om en förstudie som mycket väl kan bli en tävling om GM väljer det. Men det är det inte i nuläget, säger Sifs klubbordförande Lars Johansson.
Enligt ett gemensamt uttalande från de fackliga organisationerna vid Saab Automobile har GME informerat om att man nu vill se fem europeiska fabriker kvalificera sig till att tillverka de framtida produkter som ska byggas på den så kallade Deltaplattformen. I dag byggs exempelvis Opel Astra på den.
För att kvalificera sig ska fabrikerna bland annat visa att produktionen ska ske i treskift, att minst 15 procent av de anställda inte ska ha fast anställning, att övertidsersättning i princip inte ska förekomma och att man har full flexibilitet att kunna flytta raster.
Facken är irriterade på det de upplever vara ett angrepp på arbetsrätten och misstänker att GME på det här viset ordnar en slags tävling om vilka fabriker som får vara kvar framöver.
- Nu får det vara nog, säger Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Saab i Trollhättan, till Dagens Arbete.
- Ständigt dessa attacker mot våra arbetsvillkor och mot arbetsrätten. Det vore bättre om GM ägnade mer kraft åt att ta fram bättre bilar och breddade produktprogrammet, fortsätter han.
Förutom Trollhättan berörs fabrikerna i Ellesmere Port i England, Gliwice i Polen, Bochum i Tyskland och Antwerpen i Belgien av kvalificeringen.
Facken har nu enligt det gemensamma uttalandet begärt ett möte med Europaledningen för att framföra att sådana här "tävlingar" inte leder verksamheten framåt.
Enligt Sifklubbens ordförande Lars Johansson har facken tidigare fått löfte om ett möte med ledningen i mitten av maj.
- Vi har ju inte diskuterat de kriterier man satt upp för kvalificeringen ännu. Men jag hoppas att det klarnar mer efter vårt möte, säger han.
Facken har också tagit kontakt med sina förbundsledningar och regeringen och har även täta kontakter med andra fackliga representanter inom GME.

ANITA TÄPP



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.