Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket växer i ekonomiska frizoner

Runt 125 000 personer arbetar i fyra ekonomiska frizoner i Sri Lanka. Sedan ett år organiserar sig allt fler fackligt.<br />
Publicerad
Det var när en kvinna avskedades från sitt jobb efter att ha gått på toaletten utan att be om lov som kraftiga protester bröt ut. Anställda strejkade och fackförbundet FTZGSEU som varit vilande i närmare tio år fick nytt liv.
- Man strejkade i tre dagar. På den fjärde dagen var 900 anställda med i den fackliga organisationen. Det spred sig vidare till andra frizoner och närliggande industrier, berättar Mats Wingborg, journalist och författare som följt utvecklingen i Sri Lanka.
I dag har förbundet mellan 30 000 och 40 000 medlemmar. Efter flodvågskatastrofen arbetar man med att hitta medlemmar och stötta dem som förlorat allt.
- Nu befinner sig landet i chocktillstånd, men den fackliga strukturen kommer inte att påverkas långsiktigt, säger Mats Wingborg.
Att bedriva facklig verksamhet i ekonomiska frizoner är i regel svårt. I vissa fall är det förbjudet, men den lankesiska fackföreningsrörelsen fick in en paragraf i lagen redan 1977 om att det skulle tillåtas.
Det finns i dag flera tusen ekonomiska frizoner i världen, de flesta i Asien. Det är avgränsade områden där staterna lockar utländska investerare bland annat genom gratis mark, skattebefrielse och personal till låga kostnader. Internationalen FFI beräknar att 42 miljoner personer arbetar i zonerna. Majoriteten är kvinnor. De arbetar och lever ofta under hårda villkor.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.