Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket ska förhandla även vid frivilliga uppsägningar

Senast i raden av företag som vill lösa övertalighet genom frivilliga uppsägningspaket är Volvo personvagnar. Kennet Morin på Sifs förhandlingsenhet betonar vikten av att facket är uppmärksamt på konsekvenserna av kraftiga neddragningar.
Publicerad
- Det är oerhört viktigt att man följer de riktlinjer som finns om konsekvensanalys. Dels ska man se till att de som går hem mår bra, men också att det blir en vettig organisation kvar. Det ska inte vara för hård arbetsbelastning för dem som är kvar.
På Volvo PV har man meddelat att 1250 tjänster ska bort globalt. 950 är tjänstemannabefattningar, merparten i Göteborg. Den som är under 55 och vill lämna företaget erbjuds ett avgångsvederlag beräknat på ålder och anställningsår. För dem som fyllt 55 erbjuds 4,5 årslöner, och för dem över 60 avgångspension på 70 procent av lönen fram till 65, plus inbetalning till tjänstepensionen ITP. Men Volvo PV förbehåller sig rätten att säga nej till nyckelpersoner som nappar på erbjudandet.
Lennart Thörnblom, Sifklubbens ordförande på Volvo PV, anser att frivillighet är bättre än vanliga uppsägningar.
- Men det är balansgång på jäkligt slak lina. Det finns kompetens som företaget måste ha kvar, och vad händer med dem som får ett nej från företaget?
Kennet Morin anser att det principiellt inte ska finnas någon vetorätt från företagets sida, de ska alltså inte kunna säga nej till någon som vill sluta med avgångsvederlag.
- Min spontana åsikt är att erbjudandet ska vara generellt.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.