Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket i ledningen på callcenterföretag

Sifklubbens ordförande på Excellent-SNT i Piteå ingår i den operativa ledningsgruppen. - Jag får all information direkt, jag ser inget negativt med det alls, säger David Lindström.
Publicerad
Sedan i höstas tillämpar callcenterföretaget en modell där facket är direkt inblandat i styrningen av företaget. Båda sidor tjänar på det menar de. För de anställda finns en större chans att påverka, och ledningen kan direkt få veta om något inte står rätt till.
- Om jag har information kan jag dela med mig av den till hela ledningen. Jag vet att alla får samma kunskap, säger David Lindström.
Excellence-SNT finns i hela Norden, men modellen är unik för Piteå.
- Vi försöker sprida det till andra platser också. Det har inte alltid fungerat så här bra. Man har haft en känsla av att ledningen har mörkat med information. Det är tack vare vår nuvarande platschef, som har insett att det är bra att ha med facket, som vi har den här modellen, säger David Lindström.
Han ser ingen risk att hamna i intressekonflikt mellan företagets och medlemmarnas bästa.
- Jag är med mest för informationens skull. Jag ser det bara positivt, och den övriga klubbstyrelsen är jättenöjd.
Företaget har också lyckats att på kort tid halvera sjukfrånvaron. Främst handlar det om att komma undan korttidsfrånvaron genom att erbjuda andra arbetsuppgifter. Om en anställd exempelvis är förkyld och hes kan man få jobba på ett sätt som inte anstränger rösten.
- Men det är helt frivilligt, betonar David Lindström.
Excellence startade för snart fyra år sedan med 15 anställda i Piteå. Nu är de runt 200.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.