Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fack och arbetsgivare positiva till lagändring

Sif var ingen tillskyndare av medfinansieringen av sjukpenningen när den infördes. Att den avskaffades vid årsskiftet var därför en välkommen reform.
Publicerad
Medfinansieringen innebar att arbetsgivarna ålades att betala 15 procent av kostnaden för sjukpenningen efter de två första veckorna. Den förra regeringens syfte med reformen var att öka drivkrafterna för att arbetsgivarna skulle sträva hårdare att ordna arbetslivsinriktad rehabilitering för sjukskrivna anställda.
I denna fråga tycks Sif ha samma ståndpunkt som Svenskt Näringsliv. Eller hur, förbundsekonom Gösta Karlsson?
- Vi har kommit till samma slutsatser fast från skilda analyser. Dom ser på vad som är bäst för företagen, vi på vad som bäst gynnar enskilda medlemmar. Det vi var ense om när reformen diskuterades var att det skulle inverka på små och medelstora företags benägenhet att nyanställa. I synnerhet när det gällde personer med lång sjukskrivning i bagaget.
Hur kunde då TCO ha en annan uppfattning?
- TCO såg mer ensidigt till den interna rehabiliteringen. Då Sif har sett till båda perspektiven blir det en annan avvägning men ingen konflikt mellan deras synpunkt och vår.
- Problemet är att man måste välja mellan att förmå företag att anställa fler och att förmå dem att öka sina rehabiliteringsinsatser.
"Det som är bra för företagen är bra för Sverige". Ungefär så sa den legendariske finansministern Gunnar Sträng. Är det dagens sanning också?
- Inte nödvändigtvis. Riktigt så enkelt är det inte. Det beror på hur företag använder sina resurser så att det gynnar medarbetarna. Hur företag beter sig har ändrats oerhört mycket sedan Strängs tid.

LISBETH NIEMINEN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.