Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Dyrt för oorganiserad att ta strid för semesterpengarna

Att kräva arbetsgivaren på semesterersättning när man är uppsagd kan vara svårt. Förmodligen är det lättare att få ut pengarna för dem som är med i facket.
Publicerad
- Den stora nackdelen med att inte vara med i facket är att man inte får hjälp i sådana här situationer, säger Sifs jurist Lars Åström.
Men att gå med i facket när problemet redan uppstått hjälper inte, Sif företräder bara de som varit med i minst tre månader. En medlem kan ta hjälp av klubben eller en ombudsman.
- Om företaget har kollektivavtal kan Sif begära förhandling enligt mbl för att få ut semesterersättningen, säger Sifs ombudsman Hans Ekström.
I det läget är arbetsgivaren skyldig att ta upp förhandlingen inom tio dagar. Kan tvisten inte lösas då kan den drivas till central förhandling och sedan till Arbetsdomstolen. Om företaget saknar kollektivavtal driver Sifs jurister fordran på semesterpengarna via en stämningsansökan till tingsrätten. Anser tingsrätten att arbetsgivaren ska betala ut pengarna utfärdas med domen en så kallad exekutionstitel som kan gå vidare till kronofogden.
Är man inte med i facket kan man anlita en jurist för detta, inte sällan till en kostnad av 2 000 kronor i timmen.
- Att skriva ihop en egen stämningsansökan är inte helt lätt, konstaterar Sifs jurist Lars Åström.
Ett annat alternativ är att ta kontakt med kronofogden direkt för ett betalningsföreläggande. Då gäller det att kunna styrka sin fordran med anställningsbevis, lönebesked med antal uttagna semesterdagar och en uträkning utifrån det.
- Det vanligaste är att arbetsgivaren bestrider betalningsansvaret och då hamnar ändå ärendet hos tingsrätten, säger Lars Åström.
Går företaget i konkurs prioriteras skatteskulder och bankskulder. Outbetalda löner och ersättningar på upptill 100 000 kronor täcks av den statliga lönegarantin.
För att få ut pengar från lönegarantin ska fordran inte vara äldre än tre månader när konkursansökan lämnas in till tingsrätten. Men undantag finns. Fordran kan vara äldre om det finns en pågående tvist eller om ett betalningsföreläggande ligger hos kronofogdemyndigheten. Om man vill få ut pengar som arbetsgivaren håller inne gäller det att man kan styrka sin fordran genom handlingar som anställningsbevis och lönespecifikationer.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.