Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Checklista för sommarjobbet

Du har precis fått ett sommarjobb och är överlycklig. Men mitt i glädjeruset kan det vara bra att hålla huvudet kallt. Se till att ni gör upp om lön i förhand och att du får ett skriftligt anställningsavtal. TCO har satt ihop en checklista med allt du bör ha koll på.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Fick du jobbet? Grattis! Men kolla igenom checklistan här nedanför innan du skriver under något avtal. Colourbox

Checklista för sommarjobbet:

Provjobb 

Gå inte med på att provjobba gratis! När du jobbar ska du ha lön för arbetet, även under introduktion eller ”prov”-tid.

Kollektivavtal

Kolla gärna upp om företaget du arbetar på har kollektivavtal. Då vet du att det enda du behöver förhandla om är din lön. Allt annat kommer med på köpet via kollektivavtalet. Och du är dessutom försäkrad om olyckan är framme på arbetsplatsen.

Anställningsavtal

Se till att ditt anställningsavtal är skriftligt och att det innehåller följande uppgifter:​
- arbetsgivarens namn och organisationsnummer
- ditt namn och personnummer
- anställningens längd med startdatum och slutdatum
- om du ska du jobba heltid, deltid eller endast vid behov
- lön
- arbetsuppgifter
- yrkesbenämning

Arbetsbetyg

Begär att få ett arbetsbetyg när du jobbat klart. Om du har haft speciella ansvarsområden, se till att de finns med. Betyget är värdefullt när du ska söka nästa jobb.

Semesterersättning

När du jobbar så har du rätt till semesterersättning. Undersök om semesterersättningen är inbakad i din lön eller tillkommer utöver lönen. Det bör framgå av ditt anställningsavtal.

Lön

Kolla upp vilket datum som lönen utbetalas. Kolla också upp hur lönen utbetalas, kommer den att sättas in på ditt bankkonto?

Arbetstid

Om det är planerat att du ska jobba, exempelvis om du är schemalagd en viss dag eller en viss tid, så kan arbetsgivaren inte ställa in det. Ni har en överenskommelse som gäller, och även om arbetsgivaren inte vill att du jobbar så måste de betala ut lön till dig för den tiden som ni har avtalat.

Rast

Senast efter 5 timmars arbete ska du ha lunchrast. Rasten räknas inte in i din arbetstid, och du får heller inte betalt för den tiden. Du har också rätt att lämna arbetsplatsen på rasten.

Listan är hämtad från TCO.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.