Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Central förhandling om uppsägning på SVT

Efter 17 år tvingas en medarbetare på Dövas tv i Leksand sluta. Sifklubben anser att företaget bryter mot turordningen.
Publicerad
Dövas tv togs över av SVT från De dövas Riksförbund år 2000. I och med övertagandet åtog man sig att driva verksamheten vidare i samma omfattning som tidigare. Men det löftet spricker med SVT:s besparingsåtgärder, anser Sifklubbens ordförande Tommy Eklund. Ledningen planerar att flytta hela Leksandsverksamheten till Falun, något som inte är förenligt med uppdraget på Dövas tv.
- Hela kulturen på SVT i Leksand är anpassad för döva, och då främst barndomsdöva, som inte har något annat språk. De hörande har fått anpassa sig efter de döva, som ska utgöra minst 50 procent av de anställda. Nu vill man göra tvärtom.
Många av de döva anställdes med lönebidrag. Nu löper tiden ut för lönebidragen. Men Tommy Eklunds anser att SVT borde ha råd att finansiera verksamheten ändå.
- Vi är anslagsfinansierade, så det borde finnas pengar till det här. Vi har en etisk och moralisk skyldighet att bevara den här kulturen. Tanken är att barndomsdöva ska få ett språk till, svenskan.
Den person som nu sagts upp har jobbat i företaget i 17 år med bland annat dekor. Sifklubben hävdar att det är brott mot turordningen och hävdar dessutom att SVT inte fullgjort sin skyldighet att göra en omplaceringsutredning.
När det gäller frågan om ett eventuells avtalsbrott i överenskommelsen mellan SVT och Staten gällande omfattningen av verksamheten på Dövas tv är det upp till Public Servicekommittén att utreda.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.