Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Cell Network gör nya försök att sänka lönerna

Cell Network drog tillbaka beslutet om kollektiva uppsägningar i förhandlingarna med facken. Nu går i stället företaget ut till varje anställd för att få igenom lönesänkningar.
Publicerad
- I det nya lönesystemet sker en förskjutning från den fasta delen till den rörliga, det är frivilligt. Vi har en fundamental obalans mellan kostnader och vad vi kan debitera kunderna. Om man tackar nej så analyserar vi resultatet. Alternativen är enligt facken nedläggningar eller nedskärningar. Det är steg vi inte vill ta, säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Cell Network.
Den rörliga delen, som kan vara både individuell och kollektiv, kommer att utformas lokalt.
- Det är upp till varje medarbetare att fatta beslut utifrån sin situation och plånbok, säger Robert Karlsson.
Sif är kritisk till Cell Networks agerande.
- Cell Network försöker via individuella påtryckningar sänka lönerna, säger Hanna Brandt González Sifs ombudsman för IT-telekom.
Om överenskommelser om sänkta löner träffas kan det vara i strid med kollektivavtalet.
- Individuella lönesänkningar kan innebära avtalsbrott eftersom det bara är de centrala parterna som kan ändra ett kollektivavtal, säger Sifs ombudsman Lis-Marie Fond.
Kollektivavtalet kan ses som en bottenplatta, som utgör ett grundskydd för de anställda.
- Ett individuellt avtal som är sämre än kollektivavtalet är ogiltigt. Kollektivavtalet ska reglera höjningar, då är det inte görligt att göra överenskommelser om sänkningar, säger Hanna Brandt González.
På Cell Network i Malmö betecknas stämningen som balanserad av Sifs ombud Mats Castor.
- Den här lösningen är bättre än den förra. Nu är det individen själv som får agera, det är upp till var och en att acceptera i individuella förhandlingar.
Han tror att man vågar säga nej.
- Rekommendationen till mig själv är att följa Sifs råd och inte gå med på en lönesänkning, säger Mats Castor.
Men vissa kan fortfarande känna hotet om uppsägning.
- Vi vet inte vad som händer i nästa steg. Om det blir för få som accepterar att sänka lönen kanske företaget får hitta en annan strategi, det kan handla om att lägga ned kontor eller varsla, säger Mats Castor.
Lis-Marie Fond menar att det kan vara svårt att veta hur man ska agera som anställd.
- Man kan undra hur stor frivilligheten är eftersom man inte vet vad som händer om man tackar nej, risk finns för uppsägningar. Men systemet är frivilligt och alla har rätt att neka, säger Lis-Marie Fond som råder alla att ta kontakt med Sifavdelningen.
Att man som anställd tackar nej till Cells Networks nya lönemodell är enligt Sif inget skäl för uppsägning.
- Vi kommer aldrig att acceptera att man ska bli uppsagd utifrån att man tackat nej. Om Cell Network skulle hamna i en ny situation med personalneddragningar kommer uppsägningar ske utifrån lag och avtal där hänsyn tas till anställningstid och kompetens, säger Hanna Brandt González.

CHRISTINA SWAHN







Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.