Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Bristande språkkunskaper grund för indragen a-kassa

Fastighetsanställdas a-kassa har beslutat att dra in ersättningen för en medlem. Orsak: hon kan inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande eftersom hon inte har tillräckliga kunskaper i svenska språket. Nu hotar hon med stämning för diskriminering.<br />
Publicerad
- Vi följer de lagar som regeringen har gett oss, säger Eva Ytter, a-kasseföreståndare på Fastighetsanställdas förbund.
Enligt kassan kan medlemmen inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande eftersom hennes arbetssökande starkt begränsas av att hon inte behärskar svenska. Kvinnan och hennes advokat anser att argumentet inte håller, beviset för det är att hon i åtta år har arbetat som städerska på bland annat Handelsbanken, skriver Dagens Nyheter. Nu kräver medlemmen att a-kassan omprövar sitt beslut. Dessutom hotar hon med stämning för brott mot lagen om förbud mot diskriminering.
- Vi kommer att göra som vi brukar om någon begär omprövning. Vi börjar på ruta ett igen, och vi kommer inte att ha i beaktande att de tänker stämma oss, säger Eva Ytter.
Hon menar att det inte är fråga om diskriminering. Indragen ersättning drabbar många, i år har fler än hundra arbetssökande förlorat sin ersättning från Fastighetsanställdas a-kassa.
- En del har till exempel inte barntillsynen ordnad. Men det här är helt nytt för oss. Det är lite spännande att få det prövat.
På Sifs a-kassa har man aldrig stött på att någon inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande på grund av språket. Enligt Anette Söderström, försäkringschef, skulle det dock kunna vara skäl till indragen ersättning.
- Man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, då kan man inte begränsa sitt arbetssökande. Att någon har jobbat i åtta år är ersättningsgrundande, men för att få fortsatt ersättning måste man kunna ta jobb.
Enligt Eva Ytter är reglerna kring a-kassan klara.
- Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring. Man måste kunna söka vilket jobb som helst. De första hundra dagarna kan du i viss mån snäva in ditt sökande, men det gäller inte språket. Alla fokuserar på vad hon har gjort och att hon har betalt avgifter, men a-kassan är ingen socialförsäkring.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.