Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Blogga varsamt om jobbet

Det blir allt vanligare att blogga. Vem som helst kan skapa ett forum där man delar med sig av sina tankar och åsikter. Men att blogga om jobbet kan innebära att du sätter din anställning på spel.<br />
Publicerad
I USA har det blivit allt vanligare att arbetsgivare kollar upp om, och i så fall om vad, deras anställda bloggar, skriver Sydsvenska Dagbladet. Det kan bero på att så mycket som var tjugonde amerikan har en egen blogg. Men den som har bestämt sig för att dela med sig av sin arbetsvardag bör tänka sig för.
Har man skrivit under ett anställningsavtal innebär det att man gått med på att visa lojalitet med sin arbetsgivare.
- Det finns uppgifter som skulle kunna skada företaget om man skriver om dem på en blogg. Det är inte uteslutet att det skulle kunna vara skäl för uppsägning, säger Ingemar Hamskär, TCO:s chefsjurist.
Om man skriver om jobbet i allmänhet, utan att tumma på lojaliteten och allra helst inte avslöjar några företagshemligheter, kan man nog ändå känna sig ganska trygg med sitt bloggande, framhåller Ingemar Hamskär.
- Det finns ju yttrandefrihet, också via nätet. Där måste man kunna skriva kritiska artiklar, precis som i tidningar och insändare.
Han har ännu inte hört talas om något fall där en arbetsgivare i Sverige har sagt upp en anställd på grund av uppgifter i en blogg. Däremot tvingades en journalist på Dagens Nyheter sluta sedan hon anklagats för att ha kommenterat opublicerade artiklar på Alexander Bards omskrivna mejlinglista Elit.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.