Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Bättre telefonservice för Sif-medlemmar

Ett gemensamt Servicecenter ska hjälpa Sif att bättre tillvarata medlemmarnas intressen och önskemål. Sju Sifavdelningar vill vara med i uppbyggnaden av servicecentret som är tänkt att starta under januari månad.
Publicerad
Det är inte alltid lätt för medlemmar att få kontakt med sina avdelningar. Och det är olika svårt i olika delar av landet. Detta förhållande aktualiserar frågan om alla medlemmars lika värde, som det står i förslaget till ett gemensamt Servicecenter.
Under ett och ett halvt år, till hösten 2003, ska sju Sifavdelningar delta i ett försök med ett gemensamt servicecenter, och ambitionen är att 90 procent av alla telefonsamtal till centret ska besvaras inom tre signaler. Frågor per e-post ska få svar inom ett dygn.
Medlemmarna ska kunna få svar av Servicecenter på de flesta frågor. De sex personer som ska arbeta med centret under projektet ska ha hög kompetens inom de områden som medlemmar oftast har frågor kring. Det gäller till exempel arbetsrätt, a-kassa och medlemsadministration.
En gemensam organisation för medlemsservice gör också att avdelningarna lättare kan hålla planeringskonferenser och liknande. Centret ska också bidra till Sifs medlemsrekrytering.
De avdelningar som ska delta i försöket är Göteborg, Karlstad, Mellannorrland, Mälardalen, Stockholm, Syd och Östergötland. De har tillsammans cirka 150 000 medlemmar.

GUNNAR HÄGG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.