Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Avskedad för illojalitet efter coronamiss

Kvinnan hjälpte till att starta upp kliniker för coronatester när hon blev avskedad för illojalitet. Arbetsgivaren anser bland annat att hon som verksamhetschef borde ha kontrollerat en läkare som skickade ut felaktiga testresultat.
Lina Björk Publicerad
Johan Nilsson/TT
Arbetsgivaren menar att kvinnan bär skulden för att en läkare på företaget skickade fel resultat till personer som testat positivt för covid-19. Johan Nilsson/TT

Behovet av att testa sig för coronasmitta gjorde att flera företag startade upp i pandemins spår. Det nystartade företaget erbjöd PCR-tester i både Stockholm, Göteborg och Malmö, samt på Arlanda för dem som behöver ett reseintyg.

Här jobbade Unionenmedlemmen med att utveckla de olika klinikerna, rekrytera undersköterskor, schemalägga de anställda och vara del av den dagliga driften.

Anklagas för illojalitet

I början av sommaren blev kvinnan inkallad i ett rum av en delägare och bolagets vd som meddelade att hon var avskedad. Anledningen var enligt arbetsgivaren att hon skulle ha agerat illojalt mot företaget.

– Arbetsgivaren har varit väldigt svepande till skälen för avskedandet men grunden ska ha varit en form av arbetsvägran, något hon tillbakavisar helt då det inte ligger någon sanning i det, säger Ulf Åkesson, förbundsjurist på Unionen, som företräder kvinnan.

Läs mer: Miljonskadestånd för illojal chef

I bolagets svaromål till tingsrätten anklagar man bland annat kvinnan för att, i en privat chattgrupp, ha uppmanat anställda att sjukskriva sig och inte komma till jobbet. Företaget anser också att hon som verksamhetschef bär en del av skulden till att en läkare på företaget skickade ut fel resultat till personer som testat positivt för covid-19. Något som senare IVO-anmäldes.

Läs mer: Sjuk på jobbet kan leda till uppsägning

Efter att kvinnan fick beskedet blev hon arbetsbefriad och tanken var att företaget skulle hålla en överläggning med hennes fackförbund Unionen, men någon sådan blev inte av. Unionen stämmer nu hälsoföretaget på sammanlagt 150 000 kronor i skadestånd för kvinnans avsked.

Kollega har varit i kontakt med hälsoföretaget som inte vill kommentera tvisten innan rättegången har startat. 

    AVSKED ELLER UPPSÄGNING?

    Avsked: Om du blir avskedad av din arbetsgivare innebär det att anställningen upphör omedelbart och utan uppsägningstid eller uppsägningslön. Det innebär också att du gjort något så grovt och allvarligt att arbestgivaren inte kan ha kvar dig som anställd. Grund för avsked kan vara att du stulit saker från din arbetsgivare, hotat eller slagit någon på arbetsplatsen eller varit frånvarande utan rimligt skäl.

    Uppsagd av personliga skäl: Att bli uppsagd av personliga skäl är också allvarligt men innebär inte att du måste gå på dagen. Har du samarbetsproblem, svårt att prestera eller saknar rätt kompetens för det jobb du ska utföra, måste arbetsgivaren först fundera på om det går att omplacera dig till en annan enhet eller syssla. Fungerar inte det kan du hänga löst, men har då en uppsägningstid, som varierar beroende av hur länge du varit anställd.

    Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

    Bläddra i senaste numret av Kollega

    Till Kollegas e-tidning
    C&K 2-25

    Bläddra i senaste Chef & Karriär

    Till Chef & Karriärs e-tidning
    Arbetsrätt

    Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

    Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
    Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
    Teliaskylt
    Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

    Artikeln har uppdaterats 16 juni.

    Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

    Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

    Lyste rött i systemet

    Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

    Chefen: Sköt det snyggt

    Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

    Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

    När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

    Stäms på 190 000 kronor

    Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

    Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

    Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

    "Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.