Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Assa Abloy kritiseras för sitt agerande i lågkostnadsländer

Låstillverkaren Assa Abloy får kritik för att företaget inte kan garantera rimliga villkor för anställda i länder som Kina. <br />Företaget har antagit uppförandekoder, Sifs Bert Zetterberg hävdar att internationella ramavtal skulle ge större insyn.
Publicerad
Hög risk, den varningen ger det europeiska värderingsinstitutet Core Ratings som ägs av Det Norske Veritas.
- Systemet för hur Assa Abloy garanterar de anställdas rättigheter är för svagt i förhållande till hur många länder de agerar i. Jämför man med SKF som också är en stor aktör och även finns i Kina har det företaget bättre system för att garantera att de anställdas rättigheter tas till vara, säger Tom C Andresen Gosselin, analytiker på Core Ratings.
Fondbolaget Banco kräver att Assa Abloy genomför "sociala revisioner" både i egna bolag och hos underleverantörer i bland annat Kina och Zimbabwe. Sker inte detta kan Banco komma att sälja sitt aktieinnehav. Assa Abloys vd Bo Dankis ställer sig i Dagens Nyheter smått oförstående inför Bancos kritik. Instämmer gör Gösta Johnsson som företräder Sifs medlemmar på Assa Abloy i det europeiska företagsrådet.
- Det är helt överraskande, jag har inte hört någon intern kritik. Uppförandekoder har införts, informationen är att de är spridda till alla anställda. När arbetet är utvärderat kan man göra en slutlig bedömning av hur det gått, säger Gösta Johnsson.
Rune Hjälm är Metalls representant i Assa Abloys bolagsstyrelse:
- Vi får kolla uppgifterna och ställa frågor till koncernledningen, säger han.
Uppförandekoder infördes hösten 2004, Sif vill gärna ha ett internationellt ramavtal, IFA. Ett sådant täcker in FN-organet ILO:s konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet och OECD:s riktlinjer för multinationella företag.
- Det avtalet reglerar hur uppföljningen ska se ut, då kan facket genom internationalerna bevaka att innehållet följs, säger Sifs internationella sekreterare Bert Zetterberg.
Arbetsförhållanden på Assa Abloys fabrik i Rumänien kritiserades för ett år sedan skarpt av de rumänska facken. Tidigare har de strejkat i protest mot löner och arbetsmiljö.
- Min uppfattning är att vi kommit till rätta med problemen, fack och företag har en dialog, säger Gösta Johnsson.
I höst inleder Sif och Metall med stöd av Sida ett samarbete med det rumänska facket Solidaritate.
I Assa Abloy ingår 100 bolag med 29 000 anställda i 40 länder.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.