Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Äldre får gå trots storsatsning på SSAB

Den aviserade miljardinvesteringen på SSAB i Oxelösund kommer inte att påverka den personalminskning som påbörjats.<br />- Vi anser att äldre och trötta bör få gå, säger Sifordföranden Bo Jerräng.<br />
Publicerad
När SSAB nyligen presenterade sitt rekordbokslut för fjolåret avslöjades att ledningen beslutat investera närmare två miljarder kronor i metallurgin hos SSAB Oxelösund under de kommande åren.
Metallurgins framtid på orten har ifrågasatts under lång tid men nu tycks alltså sysselsättningen vara säkrad.
- Det här är det mest positiva som hänt på många år. Inte bara för SSAB utan för hela regionen. Nu är vi trygga i ett tjugotal år framöver, och det här handlar ju också om alla underleverantörer, säger Bo Jerräng.
Förra våren förklarade ledningen att personalstyrkan måste minskas med 300 befattningar, varav hälften tjänstemän, under de närmaste två åren. 117 av de tjänstemän som var 59 eller äldre erbjöds att söka avtalspension.
Enligt Bo Jerräng kommer den utlovade miljardinvesteringen inte att påverka personalminskningen.
- Vi har redan tidigare sagt att man inte kommer att kunna få bort 300 befattningar, sannolikt handlar om cirka hundra färre. Men också vi anser att den här processen bör fullföljas så att de äldre som vill får gå.
- Den nya investeringen kräver också att vi anställer yngre med ny kompetens. Jag tror att befattningarna kommer att se lite annorlunda ut i framtiden, med färre på administrationen och mer tekniker och konstruktörer, säger Bo Jerräng.
95 av de tjänstemän som erbjöds att söka avtalspensionen har gjort det.
- Företaget har prioriterat 69 som inte behöver ersättas. I dagsläget har tjugo slutat, varav tio Sifare, och vi fortsätter nu att jobba för att fler ska få gå. Men man släpper ju inte alla på en gång. Det sker vartefter man anser sig ha råd.

ANITA TÄPP

Fotnot: Metallurgin är första ledet i processen vid tillverkning av stål. Omkring 700 av de 2 400 anställda vid SSAB Oxelösund arbetar inom Metallurgin.






Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.